Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Gemeenten moeten kennis en kunde van infrasector beter benutten

Donderdag, 06 december 2018 02:14
Gemeenten moeten kennis en kunde van infrasector beter benutten
Philip van Nieuwenhuizen staat sinds twee jaar als voorzitter/directeur aan het roer van MKB Infra. Bouw en Uitvoering legt hem op hun website een aantal prangende zaken voor. Heeft de branche wel handjes genoeg, hoe kan het aanbesteden efficiënter en hoe gaat MKB Infra om met zaken als klimaatadaptatie?



Nederland telt zo’n 40.000 bruggen en viaducten en 137 grote scheepssluizen die dagelijks door miljoenen mensen worden gebruikt. Half april kwam er een alarmerend bericht naar buiten over achterstallig onderhoud bij tientallen bruggen en viaducten in de provincie Noord-Holland. De problemen zijn dusdanig dat er een ‘onacceptabel’ risico bestaat op instorten. Er moeten kortom, veel projecten versneld worden aangepakt en niet alleen in de provincie Noord-Holland. Heeft de infrasector daar eigenlijk wel de handjes voor? 

Van Nieuwenhuizen: “handjes is in de hele bouw een probleem. Onze branche is momenteel druk bezig om de instroom op allerlei fronten op peil te brengen. Dit met hulp van overheden door zij-instromers te halen en door bedrijven die bedrijfsdagen organiseren voor scholen. Verder kijken we hoe we de bouwbehoefte slimmer kunnen aanpakken. Als je praat over onderhoud voor veertigduizend bruggen dan moet je niet veertigduizend keer hetzelfde wiel gaan uitvinden, maar dan moet je kijken waar je efficiency-voordelen kunt halen. Het is niet alleen een kwestie van handjes maar ook van hersenen.”

Kennisdelen
Daarnaast moet er in de infra een betere samenwerking komen, schetst Van Nieuwenhuizen. “In de Bouwagenda zie je een aanbeveling voor een aanpak. Bij het MKB-convenant gaan partijen zo vroeg mogelijk bij elkaar zitten. Ontwerpers, opdrachtgevers, bouwers en toeleveranciers. Ze kiezen de meest efficiënte uitvoeringswijze, de beste materialen en ze brengen de risico’s in beeld. Ze proberen zo de kansen zo optimaal mogelijk in beeld te brengen.” 

Het is een van de methodes om tot een betere samenwerking te komen, maar er is meer nodig meent Van Nieuwenhuizen. “Ondernemers moeten transparanter worden. Er zal meer kennisdeling moeten plaatsvinden. Dat is noodzakelijk wil je die enorme opgave goed uitvoeren.”

Onvoldoende deskundigheid
Om het geheel efficiënter te laten verlopen is het ook zaak dat het aanbestedingsproces beter wordt aangepakt. Het is Van Nieuwenhuizen een doorn in het oog dat er nog steeds op laagste prijs wordt aanbesteed. “Je ziet nog steeds dat innovatieve aannemers het afleggen tegen de concurrentie. Daarnaast krijgt de opdrachtgever niet de beste waarde en zeker niet de beste ‘Total Cost of Ownership.”

Lees HIER verder

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen