Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Zonnepanelen maken werken aan het spoor veiliger en milieuvriendelijker

Woensdag, 27 februari 2019 09:39
Zonnepanelen maken werken aan het spoor veiliger en milieuvriendelijker

Strukton Rail gaat binnenkort ruim zestig extra zonnepanelen langs het spoor plaatsen. Deze voorzien de zelfsignalerende kortsluitlansen van Dual Inventive die Strukton in gebruik heeft van stroom. Dat is niet alleen veiliger voor de medewerkers, maar scheelt jaarlijks veel extra CO2-uitstoot, bovenop de besparing die de aannemer al heeft gerealiseerd door het gebruik van de op afstand bedienbare kortsluitlansen.




Er staan nu al zo’n 190 panelen langs het spoor. “We breiden steeds uit, want we zien de toegevoegde waarde”, zegt Harold Verbruggen, manager business unit Equipment bij Strukton Rail op de website van Spoorpro. “Tot nu toe zijn ze heel betrouwbaar en functioneren ze probleemloos.” Het bedrijf was ook nauw betrokken bij de productontwikkeling door leverancier Dual Inventive en deed mee aan de eerste pilots, waarbij het zonnepaneel in de praktijk getest werd. Dat gebeurde onder andere rondom Amsterdam Centraal. “Ook op dat soort plekken – met hoge gebouwen en dus weinig zon – moeten ze goed kunnen functioneren”, aldus Verbruggen. Op basis van de testen is de capaciteit van de zonnepanelen uitgebreid, zodat ze ook op donkere dagen voldoende stroom kunnen leveren.


CO2-reductie
Strukton heeft ongeveer 300 ZKL 3000 RC’s (kortsluitlansen met remote control) in het spoor liggen: in alle onderhoudscontractgebieden en op plekken waar de aannemer langdurige tijdelijke projecten uitvoert. Daarmee kunnen medewerkers het spoor tijdens werkzaamheden met behulp van een app op afstand binnen een paar seconden buiten dienst stellen. Als het werk klaar is, kan de lans op dezelfde manier ook weer worden uitgeschakeld, waarna het spoor weer toegankelijk is voor de treinen.

Het streven is om uiteindelijk alle kortsluitlansen te voorzien van een zonnepaneel. De lansen die nog niet gevoed worden door zonnestroom, werken op batterijen die eens per maand vervangen moeten worden. Die handeling is dankzij de zonnepanelen niet meer nodig en dat scheelt veel vervoersbewegingen. De zonnepanelen hoeven maar eens per jaar gereinigd te worden. “In CO2-reductie is dat een grote winst”, stelt Verbruggen. En dat is bovenop de reductie die Strukton Rail al realiseerde door de kortsluitlansen te gebruiken, want dankzij de remote control-functie hoeven de medewerkers niet meer naar het spoor toe om het buiten dienst te stellen.

De ontwikkeling van producten als de zonnepanelen passen binnen het streven van Dual Inventive om het milieu zo min mogelijk te belasten. Dankzij de inspanningen die het bedrijf levert om dat doel te bereiken wist Dual Inventive een ISO 14001-certificaat te halen. Het bezit van zo’n certificaat geeft aan dat een bedrijf aantoonbaar aandacht besteedt aan milieu in de bedrijfsvoering.


Veiliger
Behalve milieu speelde voor Strukton ook veiligheid een rol bij de aanschaf van de zonnepanelen. Op de locaties waar de kortsluitlansen gevoed worden door zonnestroom, hoeven medewerkers minder vaak in de gevarenzone te komen. Soms gebeurt het vervangen van de batterijen tijdens reguliere onderhoudswerkzaamheden als het spoor toch al buiten dienst is, maar dat kan niet altijd.

Bij het plaatsen van de zonnepanelen moeten aannemers natuurlijk rekening houden met de kabels en leidingen die langs het spoor lopen. Speciaal voor de Britse markt heeft Dual Inventive een specifieke variant van het zonnepaneel ontwikkeld. Omdat daar geen paal in de grond geplaatst mag worden, wordt een zonnepaneel op een ballast box gezet. “De komende maanden gaan we er honderden leveren aan een Britse klant”, aldus Jasper Corvers van Dual Inventive. “Je moet het vergelijken met een soort parasolvoet. Ze zijn wat makkelijker te plaatsen.” Hij kan zich voorstellen dat deze nieuwe versie ook in Nederland een uitkomst kan zijn op plekken waar te weinig ruimte is om een zonnepaneel op een paal te plaatsen.

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen