De eerste cargorobots rijden inmiddels in een aantal Amerikaanse steden, maar voor het laden en lossen zijn nog altijd mensen nodig. Een nieuw model kan autonoom kratten optillen, vervoeren en afleveren.
De LEVA-robot van de gelijknamige startup komt voort uit een langer lopende robotontwikkeling door ETH Zürich in Zwitserland.
Voor de cargorobot ging het team van de technische universiteit een samenwerking aan met ingenieurs en ontwerpers van nog twee andere universiteiten in Zürich. Wat LEVA uniek maakt, is dat de robot autonoom standaard eurokratten kan detecteren, oppakken, transporteren en op locatie afleveren. Hiervoor zitten er camera’s op de onder-, voor-, achter- en zijkanten van de robot.
Autonoom kratten tillen
De robot is 1,2 meter lang en 0,75 meter breed en kan het grootste formaat eurokrat van zestig bij veertig centimeter optillen met een maximaalgewicht van 85 kilogram. De robot heeft vier benen met aan het uiteinde een elektrisch aangedreven wiel. Ieder wiel is afzonderlijk stuurbaar zodat de robot in een rechte lijn zijwaarts kan rijden. Om een krat op te tillen positioneert de robot zich boven de doos, buigt door z’n poten en pakt de bovenkant van het krat met haken vast.
Trappen op en af
Door de combinatie van poten met wielen kan LEVA over verschillende soorten terrein rijden en ook trappen op en af gaan. Op de weg wordt de robot door de vier wielen aangedreven. Om een trap op te gaan, maakt de robot een loopbeweging en blokkeren de wielen. Door een combinatie van gps, lidar, sensoren en camera’s navigeert LEVA autonoom door de straten en om obstakels heen.
Wanneer de robot werkelijk door de straten zal rijden, valt nog te bezien. Het ontwerpteam is LEVA voorlopig nog aan het perfectioneren voor gebruik onder praktijkomstandigheden.
Met dank aan De Ingenieur