Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Vijf ingenieursbureaus ‘aan boord’ met ERTMS-corridors Nederland

Zondag, 25 september 2022 03:08
Vijf ingenieursbureaus ‘aan boord’ met ERTMS-corridors Nederland

ProRail heeft de ingenieursdiensten voor het ontwerp van drie ERTMS-corridors definitief gegund aan Arcadis, Movares, Nexus Rail, Royal HaskoningDHV en Sweco. Daarmee geeft de spoorwegbeheerder haar vertrouwen aan deze vijf partners, waarmee al langer wordt samengewerkt.

De betreffende corridors zijn de Noordelijke lijnen (ENL), Hanzelijn-Lelystad (EHL) en Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (ESAAL). Met ERTMS kunnen treinen makkelijker de EU-grenzen over. “En het vergroot de betrouwbaarheid, punctualiteit en veiligheid”, aldus ProRail.

Ontwerp-indienststelling
De gunning behelst de ingenieursdiensten voor het volledige engineeringstraject. Van het opstellen van het ontwerp tot en met het testen en de indienststelling. Alles wat noodzakelijk zou moeten zijn voor het verkrijgen van een aantoonbaar veilig werkend ERTMS-systeem. ProRail: “Op de drie genoemde corridors gaan we samenwerken in een Kennisalliantie, net als op het baanvak Kijfhoek – Belgische grens. De Kennisalliantie vergemakkelijkt uitwisseling van kennis en ervaring tussen de verschillende projecten: tussen de ingenieursbureaus onderling én met ProRail. Het is ook een platform om de kennis van systeemleverancier Thales over te dragen.”

Vereiste kennisoverdracht
Volgens ProRail kunnen ingenieursbureaus hierdoor zo snel mogelijk alle engineeringsdiensten zelfstandig uitvoeren. “Een belangrijke voorwaarde voor de snelle realisatie van het programma ERTMS en de landelijke uitrol”, aldus de spoorwegbeheerder. ProRail: “Vanwege de vereiste kennisoverdracht en de complexe planning is gekozen voor een gecombineerde aanbesteding van ENL, EHL en ESAAL. Dat maakte het mogelijk om delen van verschillende projecten te combineren in één perceel. Daardoor is er een goede aansluiting op de bestaande capaciteit van de ingenieursbureaus en een basis om hun capaciteit uit te breiden.”

Voor het eerst toegepast
In alle projecten (inclusief Kijfhoek-Belgische grens) wordt het nieuwste ERTMS-systeem voor het eerst in Nederland toegepast. ProRail: “Dit systeem is in ontwikkeling terwijl de ingenieursbureaus al met het ontwerp van baanvakken bezig zijn. De nauwe samenwerking met de ingenieursbureaus zorgt ervoor dat ERTMS bij alle projecten op dezelfde manier wordt toegepast.”

Nieuwe fase
“We komen met ERTMS in een nieuwe fase terecht, van denken naar doen. Deze gunning aan de ingenieursbureaus is een grote stap op weg naar de daadwerkelijke uitrol van digitale treinbeveiliging. De invoering van ERTMS is één van onze grootste klussen ooit”, aldus Mirjam van Velthuizen, CFO van ProRail.

Bron: spoorpro

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen