De komende vijf jaar
woedt er een ware digitaliserings- en robotiseringsslag in warehouses, zo
blijkt uit onderzoek volgens vereniging evofenedex. De coronapandemie zorgt
ervoor dat projecten versneld worden opgepakt, al geeft dat in de
bestuurskamers nog wel de nodige kopzorgen. Daarnaast moeten ook nog eens de
medewerkers goed worden meegenomen in het traject, zo schrijft Vakblad
Industrie Magazine.
Steeds meer bedrijven
kiezen ervoor om robots te plaatsen in hun warehouse. De verwachting is dat
deze trend de komende jaren doorzet en dat er in 2025 meer dan vier miljoen
commerciële robots in 50.000 magazijnen staan. Dit blijkt uit een rapport van
onderzoeksbureau ABI Research. De coronacrisis kan nog eens voor een extra
versnelling zorgen, want uit onderzoek onder CFO’s van onderzoeksbureau Gartner
blijkt dat digitaliseren en automatiseren zijn gestegen op de
prioriteitenlijst.
Voor leveranciers
breken gouden tijden aan, want om inderdaad op vier miljoen robots uit te komen
in 2025, zijn behoorlijke investeringen nodig. Volgens onderzoeksbureau
Research and Markets was de markt voor warehouse robotics in 2017 goed voor 2,1
miljard euro. De verwachting is dat dat bedrag de komende vijf jaar stijgt naar
6,5 miljard euro. Dan gaat het om investeringen in zelfrijdende en pickrobots,
maar ook in zogenoemde cobots. Dat zijn robots die samenwerken met mensen,
bijvoorbeeld bij het inpakproces.
Waar die investeringen
nu al fors zijn, is in de retail. Ketens als Albert Heijn, Jumbo en Hoogvliet
openden de afgelopen jaren de deuren van hun zo goed als volledig
gerobotiseerde en geautomatiseerde warehouse en zij zijn zeker niet de laatste.
Ook andere supermarktketens zijn druk bezig met het bouwen of maken van plannen
voor een nieuw geautomatiseerd dc. Zij zien zich daartoe gedwongen omdat het ze
de mogelijkheid geeft activiteiten te centraliseren en grotere volumes te
realiseren, maar ook om de betrouwbaarheid te vergroten en foutmarges te
verkleinen. Overigens zijn retailers in landen als Duitsland en Frankrijk al
langer bezig met dit proces.
Logistiek
dienstverleners investeren ook steeds meer in digitalisering en robotisering.
Zo maakte DHL vorig jaar bekend maar liefst twee miljard euro wereldwijd te investeren
in nieuwe technieken om verder te kunnen groeien, want een van de beperkingen
bij groei is een tekort aan personeel. Om de implementatietijd van de robots te
verkorten, is er samen met softwareontwikkelaars Microsoft en Blue Yonder een
standaard geschreven die wereldwijd kan worden ingezet. Volgens DHL zorgde dat
bij een eerste implementatie in een warehouse in Madrid voor een reductietijd
van 60 procent.
Dat steeds meer
bedrijven die kant op gaan blijkt wel uit de vragen die Gartner stelde aan CFO’s
van wereldwijde spelers. “De COVID-19-pandemie dwingt CFO’s de huidige digitale
mogelijkheden van hun organisatie en functies abrupt onder de loep te nemen en
zij hebben op veel gebieden duidelijk tekortkomingen ontdekt”, zegt Alexander
Bant, Chief of Research van de Gartner Finance practice, in een toelichting.
“Daarom draait het de komende maanden vooral om het versnellen van digitale
investeringsinitiatieven die over enkele jaren gepland stonden naar een sprint
van twaalf maanden. Wel zijn CFO’s onzeker of zij met succes die eindstreep
zullen halen.”