Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Vier miljoen robots in magazijnen in 2025

Vrijdag, 30 april 2021 11:45
Vier miljoen robots in magazijnen in 2025

De komende vijf jaar woedt er een ware digitaliserings- en robotiseringsslag in warehouses, zo blijkt uit onderzoek volgens collega vereniging evofenedex. De coronapandemie zorgt ervoor dat projecten versneld worden opgepakt, al geeft dat in de bestuurskamers nog wel de nodige kopzorgen. Daarnaast moeten ook nog eens de medewerkers goed worden meegenomen in het traject.

 





Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om robots te plaatsen in hun warehouse. De verwachting is dat deze trend de komende jaren doorzet en dat er in 2025 meer dan vier miljoen commerciële robots in vijftigduizend magazijnen staan. Dit blijkt uit een rapport van onderzoeksbureau ABI Research. De coronacrisis kan nog eens voor een extra versnelling zorgen, want uit onderzoek onder CFO’s van onderzoeksbureau Gartner blijkt dat digitaliseren en automatiseren zijn gestegen op de prioriteitenlijst. Voor leveranciers breken gouden tijden aan, want om inderdaad op vier miljoen robots uit te komen in 2025, zijn behoorlijke investeringen nodig. Volgens onderzoeksbureau Research and Markets was de markt voor warehouse robotics in 2017 goed voor 2,1 miljard euro. De verwachting is dat dat bedrag de komende vijf jaar stijgt naar 6,5 miljard euro. Dan gaat het om investeringen in zelfrijdende en pickrobots, maar ook in zogenoemde cobots. Dat zijn robots die samenwerken met mensen, bijvoorbeeld bij het inpakproces.

 

Waar die investeringen nu al fors zijn, is in de retail. Ketens als Albert Heijn, Jumbo en Hoogvliet openden de afgelopen jaren de deuren van hun zo goed als volledig gerobotiseerde en geautomatiseerde warehouse en zij zijn zeker niet de laatste. Ook andere supermarktketens zijn druk bezig met het bouwen of maken van plannen voor een nieuw geautomatiseerd dc. Zij zien zich daartoe gedwongen omdat het ze de mogelijkheid geeft activiteiten te centraliseren en grotere volumes te realiseren, maar ook om de betrouwbaarheid te vergroten en foutmarges te verkleinen. Overigens zijn retailers in landen als Duitsland en Frankrijk al langer bezig met dit proces. Logistiek dienstverleners investeren ook steeds meer in digitalisering en robotisering. Zo maakte DHL vorig jaar bekend maar liefst twee miljard euro wereldwijd te investeren in nieuwe technieken om verder te kunnen groeien, want een van de beperkingen bij groei is een tekort aan personeel. Om de implementatietijd van de robots te verkorten, is er samen met softwareontwikkelaars Microsoft en Blue Yonder een standaard geschreven die wereldwijd kan worden ingezet. Volgens DHL zorgde dat bij een eerste implementatie in een warehouse in Madrid voor een reductietijd van 60 procent.

 

Tekortkomingen

Dat steeds meer bedrijven die kant op gaan, blijkt wel uit de vragen die Gartner stelde aan CFO’s van wereldwijde spelers. “De COVID-19-pandemie dwingt CFO’s de huidige digitale mogelijkheden van hun organisatie en functies abrupt onder de loep te nemen en zij hebben op veel gebieden duidelijk tekortkomingen ontdekt”, zegt Alexander Bant, Chief of Research van de Gartner Finance practice, in een toelichting. “Daarom draait het de komende maanden vooral om het versnellen van digitale investeringsinitiatieven die over enkele jaren gepland stonden naar een sprint van twaalf maanden. Wel zijn CFO’s onzeker of zij met succes die eindstreep zullen halen.”

 


 

Van de ondervraagde CFO’s geeft 82 procent aan dat investeringen in digitalisering en automatisering hoog op de prioriteitenlijst staan, maar een bijna net zo grote groep, 78 procent, verwacht dat het moeilijk wordt om de doelstellingen te halen. Deze twijfel zorgt voor onzekerheid, merkt Bant. “Veel CFO’s zoeken mogelijkheden om stilgevallen groei-investeringen te herstarten. Tegelijkertijd moeten ze ook de kosten optimaliseren om nieuwe business te kunnen starten. Leidend daarbij is het voldoen aan nieuwe klantvoorkeuren die door de pandemie zijn ontstaan, zoals hogere verwachtingen omtrent snelheid, multichannel levering en always-on beschikbaarheid.”

 

Werknemers

De onderzoekers adviseren bedrijven om te investeren in zaken die de prestaties van werknemers verbeteren, want die dragen bij aan een positief bedrijfsresultaat. Dan kun je bijvoorbeeld kijken naar het automatiseren van repetitieve taken. “Geavanceerde digitale analytics-technologieën kunnen organisaties helpen inzichten op schaal te verkrijgen en op de lange termijn concurrentievoordeel te realiseren.” Volgens Bant is daarvoor digitaalvaardig talent nodig dat alle data grondig kan analyseren om zo maximale winst uit het hele automatiserings- en digitaliseringsproces te halen. “Dat is wellicht makkelijk dan voorheen, omdat steeds meer mensen gewend zijn aan het werken op afstand en niet langer locatiegebonden zijn. Daardoor is talent wereldwijd beschikbaar.”

 

Om daarna daadwerkelijk over te gaan tot robotiseren en automatiseren vergt ook wat van het huidig magazijnpersoneel. Uit een eerder onderzoek van de Topsector Logistiek bleek al dat veel werkenden in de logistiek weinig affiniteit hebben met techniek, terwijl die affiniteit wel nodig is om met de steeds complexere omgeving mee te groeien. IT en supply chain zijn tegenwoordig nauw verweven met elkaar en er is behoefte aan mensen die op beide vlakken vaardig zijn. Op de Fontys Hogescholen is daarom de nieuwe minor Business, Logistics & Robotics opgezet.

 

Toevoeging

Het is voor bedrijvend belangrijk om medewerkers goed in het hele proces mee te nemen. Hoogleraar René de Koster van de Erasmus Universiteit stelde eerder al dat robots door het personeel niet moeten worden ervaren als een bedreiging, maar als een toevoeging. “Als een robot vervelende taken kan overnemen, waarderen de medewerkers dat wel. Denk bijvoorbeeld aan het bukken en tillen door oudere werknemers.” Hij verwacht overigens dat alleen de echte grote bedrijven uiteindelijk volledig gaan automatiseren. “Zij zijn kapitaalkrachtig genoeg om dat te doen, maar werk makkelijker maken voor mensen kunnen andere bedrijven wel. Als lastige en vervelende taken worden overgenomen, worden mensen op de werkvloer daar blij van.”

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen