Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Vervroegde werkzaamheden Schipholtunnel

Zondag, 09 augustus 2020 09:22
Vervroegde werkzaamheden Schipholtunnel
Strukton heeft het onderhoud van de Schipholtunnel eerder aangepakt dan gepland. Dat was mogelijk doordat er vanwege het coronavirus een stuk minder treinen reden, meldt opdrachtgever ProRail. De monteurs volgden tijdens hun werk de richtlijnen van het RIVM. ProRail, dat de klus uitvoerde met Strukton, zegt dat het coronavirus heeft geleid tot een vermindering van 85 procent in het aantal reizigers. Met als gevolg dat er minder treinen ingezet hoeven te worden, waardoor sommige stukken spoor buiten gebruik kunnen blijven. Dat was bijv. het geval bil de oudste van de twee buizen in de Schipholtunnel.



Onderhoud zonder reizigershinder
Daardoor was het mogelijk om de 7,3 kilometer aan spoorstaven eerder dan gepland te vervangen. Deze werkzaamheden zouden normaal gesproken meerdere weekenden in beslag nemen en worden uitgespreid over dit jaar en volgend jaar. Omdat de tunnelbuis nu langere tijd buiten gebruik was, is bijna al het werk tussen 30 maart en 6 april al gedaan. ‘De aanleiding is ontzettend triest’, reageert projectmanager Alf Smolders. ‘Maar door de uitgedunde dienstregeling konden we het onderhoud eerder en zonder reizigershinder inplannen. Iedereen heeft meteen supersnel geschakeld.’

Onderhoud al langer in de planning
Het onderhoud stond al langer in de planning, want een aantal van deze spoorstaven stamt nog uit de jaren zeventig en eind jaren negentig. Uit routinecontroles bleek dat de staven sneller sleten dan aanvankelijk gedacht. In het najaar van 2019 zag ProRail ook corrosie aan het metaal aan de onderzijde van de spoorstaven. De slijtage werd in januari bevestigd toen er door een breuk in een spoorstaaf even geen treinen konden rijden.
What do you want to do ?
New mail

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen