Het TU Delft Solar Boat Team gaat met een
waterstofboot meedoen aan de Monaco Solar & Energy Boat Challenge
van 2021. Het team wil zo nog relevanter worden voor de maritieme
industrie.
Het team van de TU Delft richt zich al
vijftien jaar op de ontwikkeling van boten op zonne-energie. Sinds de
oprichting van het team in 2015 door een aantal studenten Maritieme
Techniek hebben dertien verschillende teams in totaal 12 boten
gerealiseerd. Het team ontwierp eerdere iedere twee jaar een nieuwe
boot, waarbij de boot van het voorgaande jaar werd vernieuwd en
geoptimaliseerd. In 2016 brak het team met deze traditie en is
overgestapt op het jaarlijks bouwen van een geheel nieuwe boot. Het team
werkt nauw samen met een groot aantal partners uit het bedrijfsleven.
Draagvleugels
Door de jaren heen zijn door het team
verschillende constructies gebruikt voor de boten van het team. Zo is
sinds 2010 gebruik gemaakt van draagvleugels, waarmee de zonneboot in
belangrijke mate uit het water wordt getild. Dit vermindert de weerstand
in het water. Sinds 2014 gebruikt het team een tweetal strutten, wat in
feite T-vormige draagvleugels zijn. Hiermee wordt de romp geheel uit
het water getild tijdens het varen. Met dit ontwerp wist de boot in 2015
een snelheid van 51 km/u te bereiken, wat een record is voor het team.
In 2016 werd dit record verbroken met een snelheid van 55 km/u.
Varen op het vermogen van een waterkoker
Het afgelopen jaar lag de nadruk op het
energieverbruik van de zonneboot. De 2020-editie was daarom voorzien van
een kleiner zonnedek, waardoor ook de romp kleiner kon worden gemaakt.
Dit leidde tot een grote verlaging van de weerstand. De zonneboot uit
2020 kon daarom varen op het vermogen van een waterkoker. “Ter
vergelijking; in tien minuten douchen gebruik je meer energie dan onze
batterij kan opslaan. Met deze kleine hoeveelheid energie kan onze
zonneboot een maximale snelheid van 55 km/h bereiken en op
cruisesnelheid uren aan een stuk door varen!”, meldt het team op zijn
website.
Hydro Motion
In 2021 start het team een nieuw project
genaamd ‘Hydro Motion’. Binnen dit project richt het TU Delft Solar Boat
Team zich op de ontwikkeling van een boot op waterstof. Het duurzaam
opslaan van energie staat hierbij centraal. “Waterstof is hiervoor
ideaal en heeft een enorme potentie. We willen de hele maritieme
industrie inspireren door te laten zien wat er mogelijk is met een
waterstofboot. Samen kunnen we de nodige stappen zetten naar een
duurzame scheepvaart”, schrijft het team op zijn website. Met deze
nieuwe boot neemt het team in 2021 deel aan Monaco Solar & Energy
Boat Challenge van 2021, die op de open zee van Monaco wordt
georganiseerd. Details over de boot zijn niet bekend.
Dank aan Maakindustrie