Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Suiker uit Dinteloord: Cosun verspilt niets meer aan de suikerbiet

Donderdag, 21 januari 2021 12:19
Suiker uit Dinteloord: Cosun verspilt niets meer aan de suikerbiet

Als één product synoniem staat aan West-Brabant dan is het wel suiker. Niet voor niets wordt deze regio de suikerhoek van Nederland genoemd, al is er dan van de oorspronkelijk 23 fabrieken nog maar eentje over: De Dinteloord op de grens met Stampersgat.






Het gaat overigens op de fabriek, waarvan de naam vorig jaar veranderde van Suiker Unie in Cosun Beet Company, al lang niet meer louter over dat witte korreltje gewonnen uit suikerbieten. Er valt immers zo veel meer te halen uit de beetwortel, zo staat geschreven in BN De Stem. Grondstoffen voor verpakkingsmaterialen, cosmetica, was- en schoonmaakmiddelen bijvoorbeeld. Suiker kan ook dienen als grondstof voor de productie van bio-plastics.


Eiwitten
Anno 2021 wordt de biet vrijwel tot het laatste bladsprietje benut. Duurzame verpakkingen zijn in de ontwikkelfase. Als bron voor veevoer en groene energie wordt het gewas al langer benut en recentelijk is op De Dinteloord ook begonnen met het winnen van eiwitten uit het bietenblad. Er zit 1 tot 2 procent hoogwaardig eiwit in de bladeren, die in de Green Protein Demoplant gewonnen worden. ,,Het is kenmerkend voor Cosun, waar we ons inspannen om alle waarde uit het agrarische product te willen halen en niets te verspillen‘’, zegt duurzaamheidsmanager Andries Olie. ,,Het winnen van eiwit uit bietenblad sluit mooi aan bij de eiwittransitie en de groeiende behoefte aan plantaardige eiwit.‘’ Elke bietencampagne produceert Cosun Beet Company zo'n 1,1 miljoen ton suikerbietenpulp. Prima veevoer, tegelijkertijd wijst Olie op een statafel in de ontvangstruimte van het hoofdkantoor. ,,Het tafelblad is deels vervaardigd uit pulpvezels.‘’

Alle innovatieve en duurzame bedrijfsontwikkelingen zijn mooi, maar het maatschappelijk debat over de inname van suiker gaat ondertussen onverminderd door. de gezondheidsdiscussie over suikerconsumptie naar de achtergrond drukken, is meegenomen. Maar Andries Olie, die vanuit het Kenniscentrum Suiker en Voeding in Dinteloord belandde, gaat ook die discussie niet uit de weg. ,,Met de consument, met voedingsdeskundigen en diëtisten. Als het maar op basis van inhoud is. Iedereen weet dat te veel suiker in voeding niet goed is, maar de eenzijdige focus op suiker is niet zinvol, net als de eenzijdige focus op vet in de jaren negentig. Bij voedingspatronen gaat het om de juiste balans; gevarieerd eten en met mate. En af en toe genieten moet natuurlijk ook kunnen. In Nederland is de inname van suiker al decennia stabiel en uit de laatste cijfers van het RIVM blijkt dat het is gedaald.’’


Alle-seizoenen-bedrijf
De groene strategie, die Cosun Beet Company begin deze eeuw heeft ingezet, vijzelt het bedrijfsimago beslist op. Met de quotumvrije suikermarkt was het ook nodig om nieuwe wegen in te slaan al blijft suiker het hoofdproduct (90 procent). De in september ingezette bietencampagne nadert zijn eind. Was de bietenfabriek tot voor tien jaar terug gedurende vijf maanden in bedrijf, met alle nevenactiviteiten is het een alle-seizoenen-bedrijf geworden. Dat de suikerindustrie in de 19e eeuw juist hier sterk opkwam, had meerdere factoren. Het zeekleigebied in Zeeland en West-Brabant bleek uitermate geschikt voor de bietenteelt. Door de dalende graanprijzen en het instorten van de meekrapteelt moesten de boeren hun teelt heroriënteren en kwamen uit op de inmiddels winstgevende suikerbiet.

Azelma
In 1858 bouwde de Amsterdamse suikerraffinadeur De Bruyn de eerste Brabantse bietsuikerfabriek in Zevenbergen: de Azelma. Daarnaast zagen lokale kapitaalkrachtigen als Van Loon, De Ram en Daverveldt in West-Brabant een goede investeringsmogelijkheid in de suikerindustrie. De Dinteloord werd groot dankzij vooruitstrevende directeuren als Vlekke en Van Malland.

Heerma van Voss
In Leur maakte Sybrand Heerma van Voss faam met het eerste suikerlaboratorium. In plaats van de bieten te persen dompelde hij de snijdsels onder in heet water, het veel efficiëntere diffusieproces. Al blijft de naam van de Gastelse suikerbaron Heerma van Voss vooral in het collectief geheugen als financier van de eerste gemotoriseerde vlucht vanaf Nederlandse bodem in 1909.  Kenmerkend voor de suikerindustrie is de loyaliteit van haar werknemers en seizoenarbeiders, deels verklaarbaar door de sociale bewogenheid van de directie. ,,Trouw aan en trots op hun fabriek, dat hoor je hier nog steeds‘’, merkt Olie, sinds 2018 verbonden aan De Dinteloord. Na Zevenbergen verrezen langs Mark en Dintel steeds meer suikerfabrieken tot wel 23 toe. Ruim honderd jaar later resteren nog de fabrieken in Dinteloord en het Groningse Vierverlaten, die behoren tot de grootste en meest energiezuinige van de wereld.

Duurzaamheid vertaalt zich ook in efficiënter bietentransport. Steeds meer bulkwagens rijden op eigen opgewekt groen gas. Deze bietencampagne is Cosun vanuit een Groene Cirkels samenwerking een pilot gestart met de aanvoer van Limburgse bieten per schip. Volgens Andries Olie snijdt het mes aan meerdere kanten: ,,De C02-uitstoot gaat omlaag en het wordt minder druk op de wegen.‘’ Als de pilot positief uitpakt, scheelt dat al gauw zo’n vier miljoen asfaltkilometers.


Kopgroep
Vanuit het project Groene Cirkels werkt Cosun Beet Company nauw samen met de provincie Noord-Brabant en Naturalis Biodiversity. Binnen deze Groene Cirkels samenwerking werken zij met diverse andere organisaties aan 5 thema’s: biobased, vergroening leefomgeving, kringlooplandbouw, energie en logistiek. Het idee van Groene Cirkels is dat je met elkaar meer kan bereiken, je werkt aangezamenlijke duurzaamheidsdoelen en versterkt elkaar.

Moraal: ,,Samen met duizenden telers, tevens leden van de coöperatie ambiëren we één ding: het beste uit de biet halen. Want samenwerken en verduurzamen, dat zit in ons DNA.‘’

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen