Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Spoorsector kan leren van truckplatooning in logistieke sector

Donderdag, 28 november 2019 12:50
Spoorsector kan leren van truckplatooning in logistieke sector
Door treinen gekoppeld te laten rijden, kunnen er meer treinen per uur vertrekken en wordt de beschikbare infrastructuur beter benut. Maar op het spoor staat het zogenaamde platooning nog in de kinderschoenen. Het zou dus goed zijn om de ontwikkelingen in het wegtransport goed in de gaten te houden en daarvan te leren.






“Op termijn kan kennis van de “treindienstleiding” ook gebruikt worden voor de “treinen op de weg”, aldus Koers. Tijdens de SMIP-meetup (Smart Mobility Innovation Platform) praatten Jan Koers van InTraffic en Michiel Jak de aanwezigen bij over de stappen op het gebied van platooning die in het wegtransport worden gezet. Jak is programmacoördinator Connected Transport Corridors in de regio Groot Rotterdam.

Platooning op de weg
In het programma ‘Connected Transport Corridors’ wordt samengewerkt aan verbeteringen voor de logistieke sector. Bij truckplatooning zijn voertuigen virtueel met elkaar verbonden, waardoor ze heel dicht op elkaar kunnen rijden. Het gaat dan om een afstand van 0,3 seconden achter elkaar. Dat staat bij een snelheid van 80 kilometer per uur gelijk aan ongeveer 10 meter. Fors dichterbij dan trucks normaal op elkaar kunnen rijden dus. Het rijden in platoons op de weg moet bijdragen aan het beter gebruikmaken van de wegcapaciteit. Andere voordelen zijn een betere doorstroming, minder milieubelasting, want er wordt tussen de 7 en 14 procent brandstof bespaard, en meer verkeersveiligheid. Veel partijen in de logistieke sector zijn inmiddels overtuigd van de voordelen en houden zich hiermee bezig. “De techniek is niet eens heel lastig, maar het robuust maken wel”, vertelt Jak.

Verdubbeling capaciteit
“Op het spoor worden de kansen en uitdagingen van platooning pas sinds kort bestudeerd, hoewel ontwikkelingen zoals ERTMS en Automatic Train Operation (ATO) dit op termijn zeker mogelijk maken”, aldus Albert Welleweerd, specialist Treindienstleiding op het spoor. De spoorsector hoeft echter het wiel niet helemaal zelf uit te vinden, menen ze bij InTraffic. Juist door kennis uit andere sectoren te gebruiken, wordt het mogelijk om sneller de vruchten hiervan te plukken. Theoretisch gezien zou de capaciteit zelfs kunnen verdubbelen door de volgende trein te laten vertrekken als de voorgaande trein de afstand van de remweg heeft afgelegd. “Door te leren van de ervaring in het wegtransport, kunnen we de capaciteit op het Nederlandse spoor voor zowel reizigers als voor goederen flink vergroten”, zo is de overtuiging van Michiel Jak en Jan Koers.

Met dank aan SpoorPro

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen