Een Nederlands team van ontwerpers en
ingenieurs heeft een nieuw ontwerp als tegenhanger van het reuzenrad
bedacht: de Spiral Tower. Wij lazen dat op de website van De Ingenieur.
Het London Eye, gelegen aan de zuidelijke
oever van de Theems, is een van de bekendste reuzenraden. Het biedt een
spectaculair uitzicht over een groot deel van de stad Londen. Toch kan
dit efficiënter voor een uitzichtpunt. Alleen al de daadwerkelijke
voetafdruk van een reuzenrad is enorm.
Het consortium, bestaande uit
ontwerpbureau NorthernLight, ingenieursbureau KCI The Engineers,
technologiebedrijf Bosch Rexroth en staalconstructiebedrijf Hillebrand,
begon aan de Spiral Tower: een toren waarlangs cabines spiraliserend op
en neer bewegen. Op het hoogste punt bieden de cabines een uitzichtpunt.
‘In het eerste jaar heeft het consortium zich vooral gericht op het
technisch ontwerp, wij zijn erbij betrokken geraakt om het idee
daadwerkelijk vorm te geven’, zegt Peter Slavenburg, directeur van
NorthernLight.
Elektrische aandrijving
De cabines die op en neer langs de toren
reizen worden individueel aangestuurd door een eigen elektromotor.
Tijdens de neerwaartse beweging slaan ze een deel van de energie op om
te gebruiken voor de tocht omhoog. ‘Het is vergelijkbaar met de
elektrische auto, waarbij de energie van het remmen wordt opgeslagen’,
licht Slavenburg toe. Doordat alle cabines een eigen aandrijving hebben,
is de hoeveelheid bewegende cabines aan te passen aan te benodigde
capaciteit. ‘Voor een exclusieve rit kan zelfs één enkele cabine naar
boven en kan deze langer blijven ronddraaien op het uitzichtpunt’, zegt
Slavenburg. ‘De cabine vertrekt wanneer je wil. Mocht het erg druk zijn,
dan kan je de volle capaciteit inzetten en kunnen de cabines na één
rondje om de toren weer naar beneden.’
Modulair bouwpakket
Verder zal de toren worden uitgerust met
een verticale tuin in het midden, zonnepanelen en windturbines. ‘Mocht
er meer energie nodig zijn voor de beweging van de cabines dan terug is
gewonnen uit de daling, dan hebben we hieraan duurzame energiebronnen’,
legt Slavenburg uit. ‘Daarnaast geven deze componenten de mogelijkheid
om het karakter van de toren aan te passen aan zijn omgeving,
bijvoorbeeld aan de identiteit van de stad waar de toren komt te staan.’
De toren is modulair opgebouwd en kan als
een soort bouwpakket geïnstalleerd worden. Ter plaatse kan dan de lokale
techniek erin verwerkt worden. ‘In Nederland hebben we heel innovatieve
windturbines, deze zouden we bijvoorbeeld kunnen verwerken in een
Nederlands ontwerp’, zegt Slavenburg. ‘Maar mochten we de toren bouwen
in een land waar ze hoog efficiënte zonnepanelen hebben, dan zullen we
die gebruiken in het ontwerp.’ Voor de verticale tuin zal de lokale
vegetatie worden gebruikt. En ook de hoogte van de toren is flexibel,
deze zal worden aangepast aan de eisen van de omgeving of de plek in de
stad.
Globaal en lokaal
Het idee van het consortium is dat de
toren een icoon vormt voor een moderne stad, een innovatieve eyecatcher
die past bij de tijd. Het consortium is nu in gesprek met verschillende
partijen voor de lokatie van de eerste toren. Daarvoor kijken ze naar de
toeristische sector en steden die innovatie hoog op de agenda hebben.
‘Het best past de Spiral Tower in een innovatieve stad, wijk of expo’,
denkt Slavenburg hardop. ‘Daar komt het globale en lokale karakter van
de toren mooi uit: globaal, want duurzame energie is de toekomst,
lokaal, want overal is de oplossing van duurzaamheid anders.’ De droom
van Slavenburg is dat er op ieder continent een Spiral Tower komt. ‘Dat
zou een mooie verdeling over de wereld zijn en dan kunnen ze elk hun
eigen karakter laten zien.’ Maar zover is het nog niet. De eerste bouw
van een toren is nog niet in de planning. Het consortium heeft als doel
dat binnen vier jaar de eerste toren staat.