Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Scheepstunnel biedt veilige doorgang door schiereiland

Donderdag, 27 mei 2021 11:14
Scheepstunnel biedt veilige doorgang door schiereiland

De meest gevaarlijke scheepsvaartroute in Noorwegen is die rondom het schiereiland Stad. De lokale weersomstandigheden zorgen vaak voor vertragingen en gevaarlijke omstandigheden voor de opvarenden. Bij het Noorse schiereiland is daarom recent het startschot gegeven voor de bouw van een opmerkelijk ambitieuze tunnel voor schepen. De tunnel zal het hele schiereiland doorsnijden waardoor schepen de gevaarlijkste scheepvaartroute van Noorwegen kunnen omzeilen.

 



De Stadstunnel wordt wereldwijd de eerste tunnel voor grote, zeegaande schepen. Zij kunnen hierdoor de verraderlijke tocht door de wateren van het schiereiland Stad vermijden. De hoogte van de tunnel zal 50 meter bedragen en de breedte 36 meter. De totale krijgt een totale lengte van 1,7 km.

 

3 miljard kubieke meter rots

Verwacht wordt dat in totaal 3 miljard kubieke meter rots moet worden verwijderd. De tunnel wordt deels geboord; deels zal met traditionele explosieven worden gewerkt om eerst het bovenste deel van het tunnelplafond te verwijderen. De in- en uitgang van de tunnel worden gedurende deze periode gedeeltelijk geblokkeerd, zodat het binnenste droog blijft tijdens de werkzaamheden. Wanneer de werkzaamheden aan de binnenzijde van de tunnel zijn afgerond, zal deze worden open geblazen om deze met water te vullen. Het gerenommeerde architectenbureau Snøhetta is verantwoordelijk voor het ontwerp van de in- en uitgang. Zodra de haven opengaat, zullen er gemiddeld 19 schepen per dag passeren, met eenrichtingsverkeer dat elk uur wordt afgewisseld. Er is nog niet bekend gemaakt tot welk tonnage de tunnel mogelijk maakt, maar het zal in ieder geval om aanzienlijke vrachtschepen en  passagiersschepen gaan. Als alles volgens plan verloopt, wordt de voltooiing verwacht in 2026.

 

Met dank aan Maakindustrie

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen