Aannemer Royal HaskoningDHV gaat ProRail de komende jaren ondersteunen bij de uitwerking van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) op het traject Schiphol-Amsterdam-Almere-Lelystad (OV SAAL). Daarnaast gaat het bedrijf dezelfde corridor voorbereiden op de komst van ERTMS.
De aannemer is onder andere verantwoordelijk voor het ontwerp van de inhaalsporen in Weesp en de herinrichting van de stationsomgeving. Daarnaast moet de nieuwe infrastructuur voorbereid zijn op de komst van ERTMS. ProRail en Royal HaskoningDHV gaan nu samen een integrale voorkeursvariant ontwikkelen voor alle maatregelen op de corridor.
Meer capaciteit
Anton van der Sanden: “Ik ben er trots op dat wij met dit mooie project kunnen bijdragen aan een toekomstbestendig spoor. ProRail en Royal HaskoningDHV gaan in nauwe samenwerking optimaal gebruik maken van elkaars kennis en ervaring om het spoor succesvol te verduurzamen en tegelijkertijd de capaciteit en beschikbaarheid te vergroten.”
De komende tien jaar wordt gezamenlijk door ProRail, NS en de goederenvervoerders flink gei¨nvesteerd in het spoor. Aan de basis hiervan ligt het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), waarvan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat initiatiefnemer is. Doel het programma is om de trein, in met name de Randstad, hoogfrequent te laten rijden tussen de grote steden. Daarnaast komt er meer ruimte voor het goederenvervoer.
Versobering
Eerder bleek uit de Basisrapportage PHS dat het mogelijke financiële tekort van het PHS is opgelopen tot 354,6 miljoen euro. Dit komt deels door een kostenstijging en deels door een veranderde rekenmethode. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kijkt naar versoberingsmaatregelen.
Met dank aan spoorpro