Eneco en de RET gaan vanaf 1 januari 2020
samenwerken om het openbaar vervoer in de regio Rotterdam nog duurzamer
te maken. Als onderdeel van de samenwerking levert Eneco vanaf volgend
jaar groene stroom uit Nederland.
Het Rotterdamse OV-bedrijf zette eerder
dit jaar een aanbesteding in de markt waarin als eis was opgenomen dat
de leverancier nieuwe, duurzame opwekcapaciteit in Nederland zou
bijbouwen. Onlangs tekenden de twee bedrijven een contract voor de
komende tien jaar. Eneco gaat jaarlijks 135 miljoen kWh leveren aan de
RET – het equivalent van het verbruik van circa 43.000 huishoudens.
Het nieuwe contract sluit naadloos aan bij
de duurzame ambities van de RET. Algemeen Directeur Maurice Unck: “Een
rit met het OV is al een duurzame vervoersoptie, maar we willen als
bedrijf een stap extra zetten. Met dit nieuwe contract doen we dat,
omdat we hiermee zorgen dat er in Nederland duurzame opwekcapaciteit
wordt bijgebouwd. We zijn er blij mee dat we zo onze reizigers een nog
duurzamere reis kunnen aanbieden.” Onderdeel van het contract is
bovendien dat Eneco zonnepanelen legt op minimaal één en mogelijk meer
RET-gebouwen, te beginnen met ruim 2.000 m2 op complex Kleiweg. Daarbij
wordt ook gekeken of de omgeving een deel van de opgewekte elektriciteit
kan betrekken.
Uiteindelijk hebben de bedrijven de
gezamenlijke ambitie om in 2030 meer duurzame energie op te wekken dan
de RET verbruikt: een energiepositief OV. Dat dragen ze ook uit naar de
eindgebruiker: samen werken de RET en Eneco aan het vergroten van de
beleving en het bewustzijn van reizigers van het OV als duurzame
vervoersoptie. De bedrijven laten zien hoe zij invulling geven aan de
maatschappelijke vergroening.
Nieuw contract onderdeel van breder duurzaamheidsprogramma RET
Een andere pijler van het
duurzaamheidsbeleid van de RET is de overgang naar zero emissie
busvervoer. In 2030 is de gehele busvloot emissievrij en op 15 december
gaat de eerste batch van 55 zero emissie bussen rijden. Verder liet de
RET, met subsidie van MRDH, in 2018 al zonnepanelen installeren op de
metrostations Slinge, Rijnhaven, Zuidplein en Maashaven en zet het
vervoersbedrijf in op de verduurzaming van het eigen wagenpark,
energieneutraal en circulair bouwen en efficiënter omgaan met energie.
Een ander voorbeeld van duurzame toepassingen is het gebruik van olivijn
op de Hoekse Lijn, een materiaal dat langs de baan ligt en in de loop
der jaren zijn eigen gewicht (20.000 ton) aan CO2 absorbeert.
Hans Peters, Chief Customer Officer bij
Eneco: “We zijn erg trots op het feit dat we de trams, metro’s, stations
en kantoren van de RET gaan omschakelen naar duurzame energie uit
Nederland. Daarmee wordt het openbare vervoer in de Rotterdamse regio,
waar ook veel Eneco-collega’s dagelijks gebruik van maken, nog schoner.
Tegelijkertijd helpt de RET ons om te investeren in nieuwe duurzame
projecten, zoals windparken op land en zee. Daarmee draagt zij ook
daadwerkelijk bij aan de groei van duurzame energie in Nederland.”
Bron: Duurzaam Ondernemen