Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Renovatie van geleiderails technisch en economisch haalbaar

Donderdag, 22 oktober 2020 09:52
Renovatie van geleiderails technisch en economisch haalbaar
De renovatie van geleiderails kan op een verantwoorde manier in de praktijk worden gebracht. Renoveren en opnieuw gebruiken geeft een aanzienlijke winst voor het milieu, met een besparing op de milieukosten tot wel 70 procent. Daarnaast is renovatie goedkoper dan nieuw produceren en past het binnen de strenge veiligheidseisen die gelden voor geleiderails. Dit blijkt een verkenning van Rijkswaterstaat, organisatieadviesbureaus TwynstraGudde en LBPSight, betrokken aannemers, leveranciers van geleiderails en verzinkerijen.



Het circulair maken van geleiderails is één van de manieren voor Rijkswaterstaat om in 2030 circulair te werken en dus zo min mogelijk primaire grondstoffen te gebruiken. In de verkenning naar circulaire geleiderails is de hele renovatieketen onder de loep genomen. Gebruikte geleiderails krijgen daarbij een volgend leven door de rails te demonteren, schoon te maken, te ontzinken en opnieuw te verzinken, om daarna weer langs de weg worden te plaatsen. Momenteel worden afgedankte vangrails vooral weggegooid. Bijkomend voordeel van de aanpak voor RWS is dat renovatie goedkoper is dan de rails opnieuw produceren zo staat te lezen in IOT.

Alle ketenpartijen hebben hun commitment voor de verkenning uitgesproken. Nu wordt gewerkt aan het gezamenlijk inrichten van het validatieproject dat enerzijds tot doel heeft om samen met de ketenpartijen kennis en ervaring op te doen met technische en organisatorische kanten van de renovatieketen. Anderzijds heeft het als doel om te demonstreren dat de ketenpartijen, gelet op de toekomst, voor de renovatieketen kiezen. Met een groot onderhoudsproject zal het validatieproject binnenkort van start gaan.

In 2030 wil Rijkswaterstaat volledig circulair werken. Dat betekent bij alle bouw- en renovatiewerkzaamheden geen ‘afval’ geproduceerd mag worden. De renovatie van geleiderails (vangrails) biedt grote kansen daarvoor. Dit beeld wordt breed gedragen in de sector, zo bleek uit de integrale benadering van de verkenning met veel betrokken partijen. Volgens schatting van RWS staat zo’n 8.000 kilometer geleiderail langs ’s lands rijkswegen. Hoeveel vangrails langs de autowegen staan is niet bekend.

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen