Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Renovatie A12 Ijsselbruggen gegund

Vrijdag, 30 april 2021 11:40
Renovatie A12 Ijsselbruggen gegund

De stalen bruggen in de snelweg A12 over de IJssel bij Arnhem zijn na 60 jaar toe aan renovatie en versterking. Rijkswaterstaat heeft de opdracht daartoe definitief gegund aan Savera IJsselbruggen, een bouwcombinatie van Dura Vermeer en Hollandia Services.






Het project wordt volgens het zogeheten tweefasenproces aangepakt, om de risico’s zo goed mogelijk te beheersen. De werkzaamheden starten begin 2022 en zijn volgens planning 2024 gereed.

 

De snelweg A12 is een belangrijke oost-westverbinding van en naar Duitsland. De IJsselbruggen in de A12 ten oosten van Arnhem bestaan uit 1 betonnen brug voor het verkeer richting het westen en 2 stalen bruggen voor het verkeer richting Duitsland. Dagelijks rijden ongeveer 125.000 voertuigen over deze bruggen. Door de toegenomen verkeersdrukte en zwaardere voertuigen, is het noodzakelijk de 2 stalen IJsselbruggen te versterken en renoveren. In 2017 bleek dat de draagkracht achteruit gaat. Sindsdien inspecteert Rijkswaterstaat de stalen bruggen regelmatig en voert zo nodig onderhoud en versterkende maatregelen uit.


De renovatie is een pilot binnen het programma ‘Op weg naar een vitale infrasector’. In dit programma zetten Rijkswaterstaat en marktpartijen zich in voor een transitie naar een infrasector die duurzaam en innovatief is, financieel gezond en waarin de risico’s die inherent zijn aan infraprojecten goed worden beheerst. Het project Renovatie IJsselbruggen is een van de projecten, waarin ervaring wordt opgedaan met het tweefasenproces. Rijkswaterstaat en Savera IJsselbruggen maken in fase 1 samen het ontwerp, waarbij onzekerheden worden weggenomen door bijvoorbeeld aanvullende onderzoeken. Op basis van het ontwerp wordt de definitieve prijs overeengekomen met een risicoprofiel dat voor beide partijen acceptabel is. Gezamenlijk wordt daarna, in fase 2, het project daadwerkelijk uitgevoerd.


Omdat gedurende het gehele project intensief wordt samengewerkt tussen de teams van Rijkswaterstaat en Savera IJsselbruggen, was tijdens de aanbesteding veel aandacht voor samenwerking. De goede score van Savera IJsselbruggen op het samenwerkingsassessment, een van de criteria in het gunningsproces, had daarom grote invloed bij de keuze van Rijkwaterstaat voor deze bouwcombinatie.

 

Sinds januari 2020 verdeelt Rijkswaterstaat het verkeer anders over de IJsselbruggen om de stalen bruggen om-en-om te ontzien. Het verkeer rijdt op dit moment over de betonnen brug en de middelste (stalen) brug. De buitenste stalen brug wordt hierdoor ontzien. Rond het eind 2021 gaat deze situatie veranderen. Het verkeer gaat dan over de betonnen brug en buitenste stalenbrug rijden, zodat de middelste (stalen) brug kan worden gerenoveerd en versterkt. Als deze renovatie klaar is, leidt Rijkswaterstaat het verkeer weer over de betonnen brug en de middelste brug. Dan wordt de buitenste brug stalen onder handen genomen. Op deze manier vindt de renovatie plaats zonder extra hinder voor de weggebruiker. Na de renovatie zijn in beide richtingen weer 4 rijstroken beschikbaar.

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen