Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

ProRail hoopt na pilot minder treinen stil te zetten vanwege wieldefecten

Woensdag, 01 december 2021 09:28
ProRail hoopt na pilot minder treinen stil te zetten vanwege wieldefecten

ProRail moet per maand ongeveer twaalf treinen in heel Nederland stil zetten doordat deze te hete wielen hebben, veelal veroorzaakt door aanlopende remmen. Dat zegt Bas van Wijhe, Informatie Specialist bij ProRail, in de uitzending van SpoorProTV. De pilot loopt nog tot het einde van het jaar.

 

 

 

Ook scheefbeladen treinen of goederentreinen met te hoge aslasten kunnen voor problemen zorgen. Door middel van data-uitwisseling hoopt ProRail dat materieeleigenaren, vervoerders en verladers hun processen onder de loep kunnen nemen.

Via deze zogeheten Wayside Train Monitoring-Systemen, zoals Hotbox-systemen en WILD-systemen, kan ProRail onder meer de temperatuur meten van aspotten en wielen, alsook aslasten, wieldefecten en scheefbelading van goederenwagons in de gaten houden. Beide systemen liggen onder meer bij Rotterdam Vaanplein in het spoor, waar de goederentreinen vanuit de haven naar het achterland gaan. “Door data uit te wisselen en te rapporteren, stellen we de betrokkenen in staat om hun processen tegen het licht te houden. Als dat resulteert in betere belading of in beter onderhouden materieel, dan hoeven we minder treinen stil te zetten. Dat zorgt er vervolgens voor dat de beschikbaarheid van het spoor beter wordt”, legt Van Wijhe uit.

Eerste verbeteringen zichtbaar
Op dit moment lopen er proeven met data-uitwisseling met wagoneigenaren over de wielkwaliteit. Die kunnen op basis van de gegevens die door ProRail worden vergaard, mogelijk hun onderhoud anders plannen. Daarnaast is ProRail bezig met het in kaart brengen van de processen die aan het beladen vooraf gaan. Dat doet de spoorbeheerder samen met een verlader en een vervoerder. “Hoewel de resultaten nog niet volledig beschikbaar zijn, zien we op dit punt al wel de nodige verbeteringen en een afname van het aantal gevallen van scheefbelading van goederenwagons”, aldus Van Wijhe.

Met dank aan Duurzaam Ondernemen

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen