Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

ProRail gunt aanpassing traject Groningen-Winschoten aan Strukton

Donderdag, 09 januari 2020 09:25
ProRail gunt aanpassing traject Groningen-Winschoten aan Strukton
Om vanaf december 2020 extra sneltreinen te kunnen laten rijden tussen Groningen en Winschoten moeten onder meer de seinen en een aantal stations op het traject worden aangepast. Aannemer Strukton kwam als winnaar uit de aanbestedingsronde van ProRail.







Op dit moment rijden er in de spits twee treinen per uur tussen Groningen en Winschoten, hoeveel dat er na december 2020 worden, is nog niet bekend. ProRail meldt wel dat de reistijd tussen de twee stations in totaal negen minuten korter wordt en dat de extra treinen gaan zorgen voor meer spreiding van reizigers.

Wunderline
De aanpassingen aan het spoor voor de sneltrein Groningen Winschoten zijn ook noodzakelijk voor de toekomstige snelle verbinding tussen Groningen en Bremen, de Wunderline. Deze verbinding moet in 2024 klaar zijn en het mogelijk maken om binnen iets meer dan twee uur van Bremen naar Groningen te reizen en andersom. De werkzaamheden bestaan uit het aanpassen van de seinen tussen Hoogezand-Sappemeer en Zuidbroek. Hierdoor kunnen treinen op kortere afstand van elkaar rijden. Verder worden op station Zuidbroek oude sporen verwijderd en perrons verlengd. Ook gaat Strukton het middenperron van dit station verbreden. Nieuwe wissels zorgen er voor dat de doorgaande treinen minder af hoeven te remmen.

Beveiligde overwegen
Op station Scheemda gaan treinen elkaar kruisen. Het huidige middenperron is hier te smal voor het aantal reizigers dat er gebruik van zal maken. Daarom komt er aan de noordzijde van het spoor een nieuw (zij-)perron. Het huidige middenperron (of eilandperron) verandert dan ook in een zijperron. Net als in Zuidbroek wordt dit perron verlengd zodat hier ook langere treinen kunnen rijden. Het bestaande overpad naar het perron wordt beveiligd met spoorbomen.

Ook op andere overwegen op dit traject worden veiligheidsmaatregelen genomen. De Noorderzanddijk in Groningen krijgt een beveiligingsinstallatie met spoorbomen. Bij de Kerkstraat in Hoogezand laat ProRail bij het voetpad extra spoorbomen plaatsen, net als bij de Halteweg in Scheemda. Ook wordt de Vogelzangsterweg in Scheemda voorzien van beveiliging met spoorbomen.

Bron: duurzaambedrijfsleven

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen