Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Onderzoek: Personeelstekort blijft, ondanks AI

Maandag, 24 juni 2024 03:43
Onderzoek: Personeelstekort blijft, ondanks AI

AI gaat ervoor zorgen dat taken efficiënter kunnen worden uitgevoerd en banen verdwijnen. Desondanks blijft er wereldwijd een tekort aan arbeidskrachten ontstaan. Dat stellen ServiceNow en Pearson in hun Impact AI: 2024 Workforce Skills Forecast-onderzoek, waarvoor ze 1.400 beroepen bestaande uit 8000 taken in diverse landen analyseerden.

Volgens onderzoek helpt AI zelfs bij het creëren van banen en een toenemende vraag naar geschoold IT-personeel. "Feitelijk is de productiviteitswinst die geboekt wordt dankzij nieuwe technologieën de belangrijkste reden dat dit tekort aan arbeidskrachten niet nog groter wordt", zegt ServiceNow. 


De belangrijkste motor achter de banengroei bestaat echter uit techbanen. "Dit wijst op een strategische verschuiving naar een meer technologie- en innovatiegedreven economie." ServiceNow en Pearson verwachten daarom dat vooral de vraag naar tech-personeel blijft, maar niet in iedere sector. In sectoren die krimpen, zoals de detailhandel en financiële dienstverlening, neemt de vraag juist af, omdat tech-functies die niet nodig zijn voor het implementeren en onderhouden van AI en andere nieuwe technologieën naar verwachting verdwijnen. In andere sectoren neemt het totaal aantal werknemers toe, inclusief het IT-personeel.

Tijd voor omscholing
AI zorgt er verder voor dat bepaalde taken niet meer door mensen uitgevoerd hoeven te worden, wat betekent dat werknemers meer tijd krijgen om zich te richten op menselijke kwaliteiten, zoals kritisch denken, interpersoonlijke communicatie en creativiteit. “Om het potentieel aan bespaarde uren beter te begrijpen, werden dit jaar verschillende functies binnen ServiceNow onderzocht. Zo werd gekeken welke nieuwe technologieën customer servicemedewerkers over vijf jaar tijd kunnen besparen dankzij automatisering of meer beschikbare capaciteit. Medewerkers kunnen die uren bijvoorbeeld gaan gebruiken voor omscholing of om meer te leren over de producten en/of diensten van de organisatie", vertelt ServiceNow.

Omscholing is volgens het onderzoek nodig om op grote schaal te voldoen aan de vraag naar technisch talent. "“Door werknemers de tools te geven om vaardigheden te ontwikkelen waar veel vraag naar is, krijg je meer carrièremogelijkheden en stimuleer je innovatie en zakelijk succes op de lange termijn", stelt Jacqui Canney, Chief People Officer bij ServiceNow.

Met dank aan Dutch IT Channel

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen