Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

NS wil technische inspectie treinen automatiseren

Woensdag, 31 juli 2019 04:48
NS wil technische inspectie treinen automatiseren
Het onderhoudsbedrijf van NS wil een semi- of volautomatisch inspectiesysteem laten ontwikkelen als vervanging van de huidige B-inspecties. Deze inspecties bestaan uit een rondje om de trein door technisch inspecteurs van NS. De hele vloot wordt daarbij iedere 48 uur gecontroleerd op gebreken. Het bedrijf is een marktconsultatie gestart om de mogelijkheden voor zo’n systeem te verkennen.


NS wil een nieuw systeem ontwikkelen omdat de huidige methode volgens het bedrijf de nodige beperkingen heeft. Zo gaat het enkel om een visuele inspectie waarbij het lastig is om goed onder- en op de treinen te kijken. Hierbij ontstaat volgens de NS de kans dat gebreken over het hoofd worden gezien. Verder zijn een aantal componenten lastig te controleren vanwege het ontwerp van de treinen en de componenten zelf.

Logistieke uitdaging
De visuele inspectie door mensen brengt ook de nodige logistieke uitdagingen met zich mee. Zo is het huidige inspectieproces afhankelijk van het tijdstip en de locatie waar het materieel zich bevindt. De trein moet naar een specifieke onderhoudslocatie voor inspectie en aldaar moet een voldoende capaciteit beschikbaar zijn om het materieel te stallen.
Om deze beperkingen op te vangen en de beschikbaarheid van treinen te vergroten, zoekt NS een partner om een onderhoudsproces te ontwikkelen, testen en valideren dat is gebaseerd op een semi- of volledig automatisch inspectiesysteem. “Het nieuwe onderhoudsproces zou minstens zo betrouwbaar of beter dan het huidige moeten zijn”, schrijft NS in de aankondiging op TenderNed.

Realistisch
Het doel van de marktconsultatie is om te achterhalen wat er al beschikbaar is op de markt. NS wil vooral weten bij welke snelheden de treinen deze inspectiesystemen kunnen passeren voor een betrouwbare meting, of ze bestand zijn tegen alle weersomstandigheden en op welke materieelseries ze toepasbaar zijn. Verder vraagt het onderhoudsbedrijf van de vervoerder zich af of het idee van (semi) automatisering van B-inspecties realistisch en duidelijk genoeg is of juist te ambitieus.

Met dank aan Spoorpro

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen