Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Nieuwe techniek maakt spoormaterieel gevoeliger voor extreem weer

Donderdag, 05 december 2019 08:17
Nieuwe techniek maakt spoormaterieel gevoeliger voor extreem weer
De uitval van treinen als gevolg van extreme koude of hitte zal de komende jaren verder toenemen naarmate vervoerders nieuwer materieel inzetten. Dat voorspelt ProRail. Uit cijfers van de spoorbeheerder blijkt dat nu al 6 procent van de treinvertragingen wordt veroorzaakt door het weer. Dit doordat de elektronica aan boord van nieuwe treinen gevoeliger is dan die van ouder materieel zoals de ICM.





Volgens ProRail gaat het niet om een bepaald type trein of fabrikant, maar ziet de spoorbeheerder over de hele linie verschil tussen nieuwe en oude treinen. “We zien in metingen van punctualiteit een duidelijk verband. Recent gebouwde treinen zijn vaker kwetsbaar voor extreem winterweer, zoals ijzel op de bovenleiding”, zegt een woordvoerder van ProRail in De Telegraaf.

NS erkent dat de computersystemen van nieuwere treinen gevoeliger zijn voor bijvoorbeeld ijs op de bovenleidingen. “Ze blijven wel doorrijden bij kortstondige spanningsuitval, dat doen ze ook bij het doorrijden van een spanningssluis”, legt woordvoerder Erik Kroeze uit. “Maar wanneer dit continue gebeurt raken de systemen wel van slag. Het is als een pc die je de hele tijd aan- en uitzet.”

Klimaatkamer
Volgens Kroeze doen echte problemen met nieuwe treinen zich vooral voor tijdens de eerste winter nadat een nieuw type in gebruik genomen wordt. “Vorige winter reden we voor het eerst met onze nieuwe sprinters en waren er problemen. Die zijn inmiddels opgelost door de fabrikant. We verwachten daarom dat dit deze winter niet meer voor komt.” Nieuw materieel wordt uitgebreid getest in klimaatkamers om te kijken wat extreem weer doet met de techniek, maar volgens NS is het onmogelijk om alle praktijkomstandigheden te testen. “Na de eerste winter weten we pas echt of alles blijft werken.” Deze winter heeft NS geen nieuw materieeltype dat voor het eerst sneeuw en ijs voort zijn kiezen krijgt. De ICNG (Intercity Nieuwe Generatie) maakt pas in 2021 zijn debuut in de reguliere reizigersdienst.

Dat recent materieel gevoeliger is voor de weersomstandigheden dan oudere treinen, is niet nieuw. NS zet zelf indien nodig locomotieven van de 1700-serie of ICM (Koplopers) in voor zogenaamde ‘Schraapritten’ wanneer ProRail verwacht dat dit nodig is. Verder schakelt de spoorbeheerder zelf locomotieven in van externe partijen om bovenleidingen schoon te rijden. Hier gaat het ook vaak om ouder materieel of zelfs museumtreinen. Onder meer de stichting Hollland Spoor/Roestrijden.nl verzorgt deze ritten in opdracht van ProRail of aannemers en vervoerders. Naast dat de apparatuur in deze treinen minder gevoelig is, zijn ze geschikter voor het schraapwerk omdat ze relatief veel stroom verbruiken en met de hitte die daarbij vrijkomt, het ijs op de bovenleiding doen smelten.

Bron: spoorpro

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen