Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Nieuwe kabels en elektronische onderdelen voor de Spijkenisserbrug

Zaterdag, 10 mei 2025 10:25
Nieuwe kabels en elektronische onderdelen voor de Spijkenisserbrug

Begin maart 2025 is de oostelijke hef van de Spijkenisserbrug, aan de kant van Hoogvliet, afgekoppeld van de bestaande systemen. Tijdens de weekendafsluitingen in mei 2025 maakt RWS de volgende stap in de renovatie: het vernieuwen van de hijs-, haal- en evenwichtskabels bij de oostelijke hef en het plaatsen van nieuwe installaties op en rond de brug.



 

Het hijsen en halen van de hef gebeurt met 32 dikke stalen kabels, 8 stuks per toren. ‘Deze kabels zijn ruim 25 jaar oud en door het vele gebruik versleten’, vertelt Sjaak Luijten, uitvoeringsmanager bij Yunex Traffic/Heijmans. ‘Daarom gaan we ze vernieuwen. Dan doen we eerst bij de oostelijke hef, die nu buiten gebruik is. Na de zomer volgt ook de westelijke hef, aan de kant van Spijkenisse.’

De oude kabels zijn bepaald geen kleine jongens: iedere kabel weegt zo’n 2,5 ton, gelijk aan 2 auto’s, en heeft een lengte van ongeveer 50 m. ‘1 voor 1 maken we de kabels los, takelen we ze naar beneden en plaatsen we ze in een binnenvaartschip die ze vervolgens afvoert.’

‘De nieuwe kabels worden daarna op haspels met een vrachtwagen naar de brug gebracht. Daar takelen we ze omhoog en zetten ze vast. De ene kant aan de blauwe hijsbalk die je kan zien als de hef omhoog gaat, de andere aan het contragewicht in de pijlers.’

Van kruising tot kruising
Naast het vernieuwen van de kabels wordt er deze 5 weekenden ook op en rond de brug gewerkt.

Luijten: ‘We monteren alle nieuwe elektronische onderdelen waaronder camera’s, verlichting en een omroepinstallatie. Op het water brengen we nieuwe seinen voor de scheepvaart aan. En op de toegangswegen van en naar de brug, de aanbruggen, plaatsen we nieuwe elektronische borden en verkeerslichten. Kortom, we zijn in deze weekenden van kruising tot kruising volop aan de slag.’

Veiligheid voorop
De 1e 2 weekenden worden de oude kabels bij de oostelijke hef weggehaald, in de 2 weekenden erop worden de nieuwe geplaatst. Alle andere werkzaamheden vinden verspreid plaats over de 5 weekenden. ‘Beide heffen staan in de lage stand, zodat we onze werkzaamheden kunnen uitvoeren. Van de buitenkant kan het dan lijken alsof de brug toch open is, maar dat is zeker niet het geval. We zijn met 50 tot 70 man aan het werk, vaak ook op hoogte. Vanwege de veiligheid is het noodzakelijk de werkzaamheden zonder verkeer op de brug uit te voeren. Wel blijft de westelijke hef beschikbaar om open te gaan voor hoge scheepvaart.’

Nog niet in bedrijf
De nieuw geplaatste onderdelen gaan nog niet in bedrijf. Tot aan de zomer blijven de oude actief. In de zomervakantie, wanneer de brug 6 weken dicht is, gaat de oostelijke hef over op het nieuwe besturingssysteem, inclusief deze nieuwe installaties. De renovatie van de Spijkenisserbrug duurt nog tot eind 2025.

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen