Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Neste zet frituurvet McDonald’s om in diesel

Woensdag, 22 juli 2020 11:55
Neste zet frituurvet McDonald’s om in diesel
In de raffinaderij in Rotterdam gaat Neste diesel maken van verzameld frituurvet uit de McDonald’s-restaurants. HAVI, de logistieke partner van McDonald’s, gaat op de diesel rijden.







De bedrijven spreken in een persbericht van een ‘circulair-economisch samenwerkingsverband’. HAVI gaat bij de 252 restaurants van McDonald’s in Nederland gebruikt frituurvet inzamelen. Neste gaat dit bij haar raffinaderij in Rotterdam omzetten in duurzame diesel, die als brandstof dient voor de vrachtwagens van HAVI. Volgens Neste brengt gebruik van deze Neste MY Renewable Diesel gebruikers in staat de uitstoot van broeikasgassen met 90 procent te verminderen in vergelijking met fossiele diesel.

Frituurvet
“Het gebruikte frituurvet van McDonald’s is een uitstekende grondstof voor onze Neste MY Renewable Diesel”, licht Carl Nyberg toe, executive vice president van Neste’s Renewable Road Transport. “De brandstof heeft een lage uitstoot, is een duurzaam alternatief voor fossiele diesel en vereist geen aanpassingen aan bestaande dieselmotoren.”

Roadmap
“We zijn groot genoeg om een verschil te maken”, zegt Jeroen Dekkers, hoofd supply chain van McDonald’s Nederland. “De samenwerking met Neste en HAVI is een uitstekend voorbeeld van de manier waarop we circulariteit in de praktijk brengen. We verbinden de recycling van waardevol afval, waar we al jaren mee bezig zijn, aan onze ambities om de impact op het klimaat te verminderen. Samen met HAVI hebben we een roadmap ontwikkeld om onze logistieke CO2-uitstoot te verminderen en onze logistiek toekomstbestendiger te maken. Naast de overstap naar hernieuwbare diesel bevat de roadmap een onderzoek naar hybride en elektrische voertuigen en het gebruik van logistieke city hubs om de bewegingen in de binnenstad te verminderen.”

Met dank aan Europoort Kringen

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen