Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Nederlandse organisaties scoren hoog op procesdenken

Vrijdag, 09 september 2022 03:53
Nederlandse organisaties scoren hoog op procesdenken

Het streven naar operational excellence staat bij Nederlandse organisaties hoog op de bestuurlijke agenda. Een groot deel heeft de ambitie om value-driven, process-led en data-driven te worden. Dit blijkt uit een onderzoek van Business Process Management-specialist Signavio, een onderdeel van SAP.

Voor het onderzoek ‘State of the Nation 2022: Business Process Transformation in the Netherlands’ ondervroeg Signavio ruim honderd IT-specialisten, managers en bestuurders. De respondenten werken allemaal voor Nederlandse bedrijven met minimaal duizend medewerkers.



80,5 procent van de ondervraagden noemde ‘operational excellence’ als belangrijkste drijfveer voor een businesstransformatie. 78 procent hoopt dat de transformatie uiteindelijk een kostenbesparing oplevert. Ook het beter kunnen bedienen van klanten (61,0%) en het verbeteren van de ‘customer journey’ (60,2%) werden vaak genoemd als antwoord op de vraag wat een transformatie mogelijk moet maken.

Om een transformatie te laten slagen, is het volgens de opstellers van het onderzoeksrapport noodzakelijk dat organisaties value-driven, process-led en data-driven worden. Nederlandse bedrijven blijken al concrete stappen in die richting te zetten. 46,6 procent gaf aan dat het de mogelijkheden van procesautomatisering en process mining-technieken verkent.

Nog eens 30,5 procent gaf aan op tactisch niveau bezig te zijn met het stroomlijnen van processen, bijvoorbeeld voor order-to-cash en purchase-to-pay. 15,3 procent zegt aan de start van een transformatie te staan en maakt gebruik van eenvoudige tools voor het modelleren van processen.

Meer weten over Operational Excellence?
De term "Operational Excellence" staat van origine voor het zo efficiënt mogelijk aanbieden van een product of dienst. Tegenwoordig is het een fundamenteel onderdeel van goed presterende organisaties. Bedrijven hebben door de jaren heen al in detail uitgewerkt hoe ze hun productieproces "operational excellent" moeten inrichten.

Onderhoudsprocessen vragen echter een geheel eigen benadering. De principes zijn dezelfde, de uitwerking is soms totaal anders dan bij productieprocessen.

Training
Na het volgen van de cursus "Operational Excellence in Onderhoudsmanagement" kent de cursist het totaalmodel van operational excellence in onderhoud en heeft hij of zij een basis om verder te kunnen werken aan het opzetten van een Operational Excellence binnen zijn onderhoudsorganisatie.

AANVULLENDE INFORMATIE

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen