Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Moeilijk leverbare spooronderdelen straks snel geleverd via digitaal warenhuis

Donderdag, 15 oktober 2020 09:38
Moeilijk leverbare spooronderdelen straks snel geleverd via digitaal warenhuis
Softwarebedrijf Scrumble en partner Castlab werken aan de ontwikkeling van een digitaal warenhuis waar spoorbedrijven en andere ondernemingen uit de infrasector snel specifieke onderdelen kunnen bestellen die niet meer op grote schaal geproduceerd hoeven te worden. Hiermee willen ze de infrasector ‘op zijn kop’ zetten. Er valt namelijk veel te verbeteren en verduurzamen aan het huidige proces.





Veel onderdelen in de spoorinfrastructuur zijn verouderd en moeten in de komende jaren vervangen worden. Sommige componenten zijn zelfs 50 jaar of ouder. Het komt voor dat onderdelen niet meer in productie zijn of dat bouwtekeningen verloren zijn gegaan of onbruikbaar. Voor het bestellen van deze onderdelen is het proces momenteel niet efficiënt en kan het jaren duren voordat een benodigd onderdeel geleverd kan worden.

In de innovatieve Castlab Proeftuin in Tilburg werken verschillende partners samen om de levering van zeldzame en moeilijk verkrijgbare onderdelen voor met name de infrasector te verbeteren. Zo wordt er door Castlab geëxperimenteerd met nieuwe productiemethodes voor onderdelen. Softwarebedrijf Scrumble werkt aan de digitale versnelling van het moment van aanvraag naar de offerte van onderdelen die niet makkelijk meer leverbaar zijn of waarvoor technische informatie ontbreekt.

Minder verspilling
Op dit moment kloppen spoorbedrijven vaak direct aan bij bijvoorbeeld een gieterij voor een nieuw onderdeel. Er moet vaak een minimum aantal onderdelen worden afgenomen, wat vrijwel altijd aanzienlijk meer is dan daadwerkelijk benodigd, soms wel duizend stuks. Bedrijfseigenaar Vincent van Laarhoven van Scrumble: “We proberen in deze proeftuin te voorkomen dat magazijnen vol komen te liggen met onderdelen die niet worden gebruikt.”

Een voorbeeld van een onderdeel waarmee in de proeftuin is geëxperimenteerd, is een decoratieve deurknop uit NS treinen. Deze zijn sporadisch nodig en dat valt lastig te plannen waardoor er vaak veel van dit soort producten op voorraad genomen moet worden. In de proeftuin wordt gekeken naar verschillende productiemogelijkheden om het onderdeel te repliceren. Zo is het naast gieten ook mogelijk om de deurknop te 3D-printen en er een coating op aan te brengen. Van Laarhoven: “We willen bedrijven anders laten nadenken over hun aanvraag. Is het belangrijk dat de deurknop van brons is, of moet het een ‘bronzen look’ hebben? En moet een product robuust zijn of maakt dat niet uit?”



Hoge vervangingskosten
Partner Castlab en Scrumble hebben als gezamenlijke doelstelling om niet-leverbare onderdelen binnen tien dagen te produceren en te leveren. “We willen een business model op de kaart zetten waarbij bedrijven als NS en Strukton profijt hebben van het aanvragen van een laag aantal onderdelen.” Hierdoor wordt de prijs per stuk wellicht flink hoger, maar de totale kosten dalen aanzienlijk aangezien alleen het benodigde aantal hoeft te worden besteld. Ook is er een veel snellere levertijd van de onderdelen. Hierdoor hoeft een treinstel of machine onderdeel minder lang stil te staan, wat ook een kostenbesparing oplevert.

Intakeformulier
De versimpeling van het proces van het bestellen van specifieke onderdelen begint bij een digitaal intakeformulier. Van Laarhoven: “Een dynamisch intakeformulier is op zichzelf al veel sneller dan het traditionele aanvragen via telefoon of mail. Daarnaast willen we bedrijven laten inzien welke opties ze hebben om een vervangend onderdeel opnieuw te produceren en wat de bijbehorende kosten zijn. Zo geven we hen goed inzicht in de voordelen en kunnen ze zelf de juiste inkoopbeslissing nemen”. In oktober zal het intakeformulier naar verwachting in gebruik genomen kunnen worden.

Digitaal warenhuis
Het einddoel is een digitaal warenhuis waar je razendsnel een onderdeel kan vinden. Elke keer als er een onderdeel besteld wordt komt deze in een database terecht, waardoor het later gemakkelijk opnieuw besteld kan worden. “Geen discussies meer over de beste productiemethode op basis van de complexiteit, het materiaal en de oplage van een onderdeel. Uiteindelijk zou het zo moeten zijn dat je jouw onderdeel terug kan vinden in een digitaal warenhuis met een klantenspecifieke database, waarbij je een compleet overzicht hebt van de specificaties, de 2D- en 3D-tekeningen, de kosten en de mogelijkheden om het te laten produceren.”

Binnen een half jaar hoopt van Laarhoven dat de eerste onderdelen via het digitale warenhuis te bestellen zijn. Op dit moment richten het softwarebedrijf en de partners zich vooral nog op de Nederlandse spoorsector, maar op termijn is ook de buitenlandse markt het doel.

Innovatieprogramma
De Castlab Proeftuin is een innovatieproject van drie jaar, en heeft er inmiddels bijna een jaar opzitten. Het is onderdeel van OPZuid, een Europees innovatieprogramma voor Zuid-Nederland. Speerpunten van het programma zijn innovatiebevordering en de overgang naar een koolstofarme economie. CO2-reductie wordt bereikt door het aandragen van nieuwe oplossingen die bijdragen aan duurzame energieproductie, efficiëntie en besparing.

Bron: Spoorpro

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen