Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Materiaaldepots doorslaggevend bij uitvoering grote projecten

Donderdag, 24 september 2020 01:15
Materiaaldepots doorslaggevend bij uitvoering grote projecten
Voor een leverancier van materialen voor spoorwegwerkzaamheden komt er veel meer kijken bij een project dan alleen het leveren van materiaal. Juist het efficiënt managen van materiaalstromen is volgens zowel Voestalpine Railpro als Strukton doorslaggevend bij de succesvolle uitvoering van grote projecten. Zeker bij een project dat op flinke afstand ligt van de leverancier.





Hoe zorg je ervoor dat zo’n project niet alleen op tijd af is, maar ook binnen budget blijft? Strukton Rail ging met Voestalpine Railpro om de tafel, met als resultaat een op maat gemaakt logistiek plan voor project Wadden. Deze spoorlijn tussen Friesland en Groningen, bij stations Hurdegaryp en Buitenpost om precies te zijn, was toe aan het reguliere onderhoud. In juli werden hier binnen een tijdsbestek van negen dagen de bovenbouw en seinwezenobjecten als aansluitpotjes en kabels vervangen.

Niet alleen laagste prijs
Strukton Rail zocht Railpro als leverancier van veel verschillende materialen op. Supply Chain van Strukton Rail keek niet alleen naar de laagste prijs van elke leverancier afzonderlijk. Er is ook gekeken naar de voordelen van het integraal uitvoeren van het werk in een partnership met één leverancier. Hoe kunnen we er gezamenlijk voor zorgen dat dit project snel en efficiënt wordt uitgevoerd?

Het antwoord werd gevonden in de logistieke dienstverlening. Strukton Rail vroeg of wij twee van de in totaal vijftien werkdepots in wilden richten om ervoor te zorgen dat het nodige materiaal continu op voorraad was. Deze depots zijn van cruciaal belang geweest voor een goed verloop van dit project. Omgevingsmanager, Nathalja van Kasteel legt uit: “Er is voor meerdere en kleinere depots gekozen, omdat er in een korte tijd veel werkzaamheden aaneengesloten moesten plaatsvinden. Dankzij deze depots was al het bovenbouwmateriaal op voorraad, was er geen mega opslagruimte nodig, kon het opruimen sneller starten en werd er herladen binnen het buiten dienst gestelde gebied.”

Brede sloten
De grootste uitdaging lag in het bepalen van de locatie van de depots langs het vijftien kilometer lange spoor in een relatief korte tijd. “Veel grond was niet rechtstreeks toegankelijk naar het spoor toe. Denk aan brede sloten en wegen ertussen. Dan moet je met alle betrokken partijen – ook in de directe omgeving – goede gesprekken voeren om uiteindelijk tot een oplossing te komen. Dat is allemaal gelukt,” aldus Van Kasteel.

Een grote opluchting voor Strukton Rail. Want zonder deze depots had dit project mogelijk vertraging opgeleverd. Zoals zo vaak in onderhoudsgebieden, was er minder tijd dan het project groot is. “De buitendienststelling bij stations Hurdegaryp en Buitenpost startte op 11 juli en de klus moest in negen dagen geklaard zijn. En tijd is geld. Maar het resultaat is naar volle tevredenheid. Positief blikken wij met ProRail en Strukton Rail terug op dit afgeronde project. De treinen rijden weer als vanouds tussen Friesland en Groningen.”

Met dank aan SpoorPro

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen