Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Marinisering en integratie van waterstoftechniek

Donderdag, 21 januari 2021 12:11
Marinisering en integratie van waterstoftechniek

Nederland is een maritiem land bij uitstek. Wij lopen al eeuwen voorop in innovatieve scheepsbouw en hebben een wereldwijd unieke maritieme kennispositie ontwikkelt. Deze industrie ontwikkelt zich echter continue en speelt met dezelfde zero-emissie transitievraagstukken als andere mobiele domeinen.






De toepassing van deze systemen in de maritieme omgeving vraagt om een nieuwe systeemintegratie en marinisering van sommige brandstofcelcomponenten. De maritieme industrie heeft bovendien haar eigen eisen. Bestaande demo’s in deze markt zijn nog niet geoptimaliseerd voor gebruik in een maritiem toepassingsgebied in termen van veiligheidsconcept, normconformiteit, omgevingscondities en gebruikerseisen.

De sociaaleconomische acceptatie in deze industrie vraagt eveneens om een tastbare en aantoonbare demonstatie van de haalbaarheid, betrouwbaarheid en flexibiliteit van een dergelijke toepassing.


Doelstelling
Het ontwikkelen en mariniseren van een op waterstof-brandstofcel gebaseerde voortstuwings-configuratie voor de regionale scheepvaart geschikt voor klasse- typegoedkeuring:

  • Het definiëren van alle ter zake kritische gebruikerseisen;
  • Het certificeringklaar maken van systeem(componenten) voor toepassing in een maritieme omgeving.
  • Het komen tot een generiek waterstof scheepsvoortstuwingsysteem ontwerp op basis van ‘systems engineering approach’, waarbij de brandstofcel een integrale rol speelt in een scheepsaandrijfsysteem
  • Het beproeven en onderzoeken van het geïntegreerde systeem voor toepassing in de scheepvaart.
  • Het fysiek demonstreren en daarmee introduceren van een 40 kW systeem voor de direct betrokkenen binnen de beproevingsomgeving

Raadpleeg HIER de openbare eindrapportage.

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen