Nederland
is een maritiem land bij uitstek. Wij lopen al eeuwen voorop in
innovatieve scheepsbouw en hebben een wereldwijd unieke maritieme
kennispositie ontwikkelt. Deze industrie ontwikkelt zich echter
continue en speelt met dezelfde zero-emissie transitievraagstukken als
andere mobiele domeinen.
De
toepassing van deze systemen in de maritieme omgeving vraagt om een
nieuwe systeemintegratie en marinisering van sommige
brandstofcelcomponenten.
De maritieme industrie heeft bovendien haar eigen eisen. Bestaande
demo’s in deze markt zijn nog niet geoptimaliseerd voor gebruik in een
maritiem toepassingsgebied in termen van veiligheidsconcept,
normconformiteit, omgevingscondities en gebruikerseisen.
De
sociaaleconomische acceptatie in deze industrie vraagt eveneens om een
tastbare en aantoonbare demonstatie van de haalbaarheid, betrouwbaarheid
en flexibiliteit van een dergelijke toepassing.
Doelstelling
Het
ontwikkelen en mariniseren van een op waterstof-brandstofcel gebaseerde
voortstuwings-configuratie voor de regionale scheepvaart
geschikt voor klasse- typegoedkeuring:
- Het definiëren van alle ter zake kritische gebruikerseisen;
- Het certificeringklaar maken van systeem(componenten) voor toepassing in een maritieme omgeving.
- Het komen tot een generiek waterstof scheepsvoortstuwingsysteem ontwerp op basis van ‘systems engineering approach’,
waarbij de brandstofcel een integrale rol speelt in een scheepsaandrijfsysteem
- Het beproeven en onderzoeken van het geïntegreerde systeem voor toepassing in de scheepvaart.
- Het fysiek demonstreren en daarmee introduceren van een 40 kW systeem voor de direct betrokkenen binnen de
beproevingsomgeving
Raadpleeg HIER de openbare eindrapportage.