Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

KLM hergebruikt plastic afval voor onderhoud en reparatie van vliegtuigen

Donderdag, 19 december 2019 03:09
KLM hergebruikt plastic afval voor onderhoud en reparatie van vliegtuigen
KLM hergebruikt PET-flessen om er hulpmiddelen voor onderhoud en reparatie van vliegtuigen van te maken. KLM hergebruikt plastic afval voor onderhoud en reparatie van vliegtuigen.







Na ieder vlucht verzamelt KLM de lege plastic flessen. Deze worden bewerkt tot filament, de grondstof waarvan 3D-printers gebruikmaken. Zo kan een lege waterfles uiteindelijk onderdeel zijn van een 3D-geprint stuk gereedschap, dat Engineering & Maintenance tijd en geld bespaart.

3D-printen
Engineering & Maintenance, de onderhoudstak van KLM, gebruikt al enige 3D-printers. Ze worden ingezet voor praktische toepassingen die het reparatie- en onderhoudsproces versnellen. Voor het verven van de velgen van een Boeing 737 zijn er bijvoorbeeld pluggen ontwikkeld die ervoor zorgen dat de velggaten niet worden overgeschilderd. Dit scheelt veel tijd. Voorheen kocht KLM filament, de grondstof die hun 3D-printers gebruiken, in. Tegenwoordig worden lege PET-flessen na iedere vlucht ingeleverd bij een recyclingbedrijf in ruil voor pellets, stukjes plastic van hoge kwaliteit die de basis vormen van het filament. Per jaar gaat het om tonnen aan plastic flessen die van boord komen en op Schiphol worden verzameld voor recycling.

Onderhoud van het turbineblad
Bij Engine Services wordt bij het onderhoud van het turbineblad geen beschermende tape meer gebruikt, maar een 3D-geprinte cover. n dankzij de zelfontworpen tool waarmee de bagagebakken aan boord van de Boeing 787 kunnen worden losgemaakt, zijn er voor deze klus geen twee mensen, maar slechts één monteur nodig. Op dit moment gebruikt Engineering & Maintenance ongeveer 1,5 kilo hoogwaardig filament per dag. Doordat KLM PET-plastic als grondstof inlevert, zijn de kosten hiervan geen 60 euro per kilo, maar 17 euro per kilo. Dankzij de samenwerking met recyclebedrijf Morssinkhof Rymoplast en Reflow, de producent van het filament,  is het proces nu ook circulair.

De Nederlandse vliegmaatschappij heeft als doel om in 2030 het restafval met vijftig procent te verminderen ten opzichte van 2011, door in totaal minder afval te produceren en het deel dat kan worden gerecycled, te verhogen. In 2018 is het restafval verminderd met negen procent en werd 28 procent gerecycled.

Dit artikel verscheen in PT industrieelmanagement

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen