Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Inspectie bruggen en viaducten met AI

Zondag, 23 juni 2024 03:35
Inspectie bruggen en viaducten met AI

Aan welk viaduct of brug is onderhoud nodig? Dat is vaak de vraag voor beheerders. Sweco ontwikkelde een methode waarbij AI wordt ingezet om het beton van bruggen en viaducten te inspecteren en te bekijken of onderhoud nodig is.

 

 

 

Voor een inspectie moet tot nu toe altijd een persoon ter plaatse gaan kijken of er in het beton van zo’n bouwwerk scheuren zitten die dringend moeten worden gerepareerd. De inspecteur bekijkt en noteert opvallende schade op basis van richtlijnen. Dat is niet alleen erg arbeidsintensief, voor zo’n inspectie moet de weg rond een brug of viaduct ook vaak worden afgezet.

AI inzet
Voor de provincie Noord-Brabant voerden medewerkers van Sweco een inspectie uit van een viaduct over de weg N267, bij Andel. Van het viaduct werden 3D-scans in hoge resolutie gemaakt. Op die scans werd speciale AI-software losgelaten, die getraind is om schade te herkennen. Hoe scherper de beelden, hoe kleiner de scheuren die AI kan herkennen.

De software kan ook op andere plekken worden ingezet en gebruikmaken van beelden van camera’s die rond bruggen en viaducten hangen. Voorlopig kijkt voor de veiligheid altijd nog een medewerker naar de resultaten van de software. Die beoordeelt vervolgens welke schade urgentie heeft. Daarnaast kan een mens ook het grotere plaatje zien. Als over een jaar al vervanging van een brug staat gepland, dan kan het logisch zijn om een kleine schade even te laten zitten.

“We koppelen de AI-resultaten aan een Asset Management System, waarin je het benodigde onderhoud kan registeren, beoordelen en monitoren. Door meerdere inspecties te doen, kunnen we in de gaten houden of scheuren groter worden of niet. Zo kunnen we op basis van data voorspellen hoelang het duurt voor een scheur een risico vormt en dus wanneer onderhoud echt uitgevoerd moet worden”, vertelt Marcel de Lange van Sweco.

Met dank aan Sweco

 

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen