Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Infrabel start test met witte spoorstaven tegen spoorspattingen

Woensdag, 22 juli 2020 12:15
Infrabel start test met witte spoorstaven tegen spoorspattingen
In navolging van spoorbedrijven in onder meer Italië, Zwitserland en Oostenrijk is de Belgische spoorbeheerder Infrabel gestart met het wit spuiten van spoorstaven om hitteproblemen op het spoor te voorkomen.







Infrabel schakelde een gespecialiseerd Italiaans bedrijf om in België een testproject uit te voeren in de provincies Luik en Namen. Met behulp van een speciale verftrein werden de spoorstaven op verschillende strategische plaatsen wit gespoten. “In totaal hebben we twaalf kilometer spoorstaven wit geverfd”, vertelt Infrabel-woordvoerder Thomas Baeken aan SpoorPro.

Evaluatie
“Dat gebeurt al rijdend met een trein die we tussen de andere treinen sturen. Het zijn de zijkanten van de spoorstaven die wit worden gespoten met een niet metaal houdende verf. In totaal zo’n 1.000 liter verf. Onze mensen zullen nu tijdens deze warme dagen de temperatuur van de witte sporen meten en zien of die minder snel opwarmen dan de donkere sporen. Als dit testproject een positieve evaluatie krijgt, kunnen we bekijken om ook op andere plaatsen de sporen wit te spuiten.” In Italië wordt het spoor in warme periodes al langer met succes wit gespoten. Dankzij de lichte kleur worden zonnestralen weerkaatst in plaats van geabsorbeerd. Uit een experiment van de Rhatische Bahn (RhB) in Zwitserland, waarbij een spoorsectie van 300 meter lang werd witgeschilderd, bleek dat het spoor daardoor vijf tot zeven graden koeler bleef.

Spoorspatting
Deze week stijgt het kwik richting een hittegolf. Wanneer het verschillende dagen na elkaar zo warm is, zetten de sporen uit en komen er enorme krachten vrij. Die krachten zoeken zich een weg naar buiten en als die niet kunnen opgevangen worden, kan het spoor gaan slingeren. Zogenaamde spoorspattingen. Ook bovenleidingen kunnen door de hitte gaan doorhangen en problemen veroorzaken voor het treinverkeer. Om de veiligheid te garanderen en problemen proactief aan te pakken, voeren infrabeheerders hittecontroles uit. Infrabel verwacht deze week de eerste resultaten te zien van de witte spoorsecties.

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen