Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Houten loopbrug over station Zwolle

Woensdag, 16 maart 2022 02:28
Houten loopbrug over station Zwolle

Het treinstation in Zwolle krijgt een houten loopbrug van 123 meter lang over de sporen. ProRail en de gemeente Zwolle hebben de brug ontworpen in een multidisciplinair team met architecten Karres en Brands en ingenieurs IPV Delft en Mibach.

 

 

Behalve de mooie uitstaling van hout, valt de milieukostenindicator (mki) voor de brug maar liefst 74 procent lager uit dan bij een vergelijkbare stalen brug. De CO2-uitstoot is uiteindelijk ruim 72 procent lager.

Opgetilde straat van hout
De brug gaat het stadsdeel achter het station verbinden met het centrum van Zwolle. Bram ’t Mannetje, projectmanager vanuit ProRail: “Wat de passerelle zo bijzonder maakt is de houten draagconstructie. Houten bruggen komen in Nederland sowieso weinig voor, maar deze brug is echt uniek omdat hij zo lang en breed is. Met 123 meter lengte en 10 meter in de breedte is het eigenlijk een opgetilde straat.”

Bram vertelt in vakblad Houtwereld dat er is gekozen voor vurenhout, laagwaardig hout dat normaal gesproken een korte levensduur heeft. “Maar doordat we het afsluiten, zodat het niet in contact komt met water, wordt de levensduur veel langer. We verwachten een levensduur van 80 tot 100 jaar, waar vurenhout normaal 15 jaar meegaat. Het afsluiten van het hout voor water is dus een belangrijke ontwerp-eis”, legt hij uit.

Houtprijs onzeker
Tot nu toe verloopt het project voorspoedig en zijn er nauwelijks beren op de weg. “Maar”, zegt Bram, “Het spannendste komt nog, als we de brug gaan aanbesteden en realiseren. We hebben nu een ontwerp waar we erg enthousiast over zijn en we hebben veel zaken goed uitgezocht in het voortraject. In een online sessie hebben we internationale houtleveranciers laten kennismaken met onze spooraannemers.”

“Daarop hebben we enthousiaste reacties ontvangen. Wat ook spannend is: dat de houtprijzen na de coronacrisis enorm zijn gestegen. Als je 1200 kub hout nodig hebt, is de houtprijs natuurlijk een grote factor in je project. Ik heb erg veel vertrouwen in het project, maar pas als het helemaal gerealiseerd is kan ik echt vertellen hoe het was. Er zullen ongetwijfeld ook dingen anders gaan dan we nu bedacht hebben.” ProRail heeft de keuze voor de spannende en duurdere houten brug gestimuleerd met een subsidie vanuit het Programma klimaatneutrale en circulaire infraprojecten (KCI) van ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen