Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Honderden wissels gecontroleerd nadat bouten niet goed vast blijken te zitten

Donderdag, 18 december 2025 08:34
Honderden wissels gecontroleerd nadat bouten niet goed vast blijken te zitten

Monteurs hebben bij regulier testwerk aan het spoor een probleem ontdekt bij een specifiek type wissel. In het bewegingsmechanisme bleken bouten los te zitten.

Reden voor ProRail om in korte tijd meer dan 400 wissels te controleren, waarbij in een deel hetzelfde mankement werd gevonden.

 

De monteurs constateerden het probleem. Het gaat om een specifiek type wisselsteller die in verschillende wissels wordt gebruikt, waaronder 1:9 en Engelse wissels. Alle exemplaren die van die steller gebruikmaken, moesten dus gecontroleerd worden. Dat zijn 405 stuks, ongeveer 7 procent van alle wissels in Nederland. Op zo’n 45 locaties zaten inderdaad bouten niet stevig genoeg vast. Die zijn nu aangedraaid, hetgeen ProRail als een tijdelijke oplossing ziet.

Het mankement kan volgens ProRail in bepaalde gevallen veiligheidsrisico’s opleveren. Van echt onveilige situaties is voor zover een woordvoerder weet geen sprake geweest. “Het is niet zo dat er iets compleet is losgeschoten”, reageert hij. Hij noemt het positief dat de inspecteurs het euvel gevonden hebben.

Over een oorzaak kan de spoorbeheerder nog niet veel zeggen. Alleen dat ‘in het gebruik van het wissel’ blijkt dat de bouten los kunnen raken. “Dat is natuurlijk niet de bedoeling”, aldus de woordvoerder. “Bij een wissel moeten onderdelen gewoon goed vast blijven zitten om het op een goede manier te kunnen gebruiken.” Volgens ProRail is er na de vondst een ‘flinke spoedklus’ op touw gezet. “Het zijn wel eventjes 400 locaties die afgelopen moeten worden”, aldus de woordvoerder. “Dit wordt met prio gedaan door onze onderhoudsaannemers. Want dit is natuurlijk wel iets wat je meteen nagekeken wil hebben.”

De spoorbeheerder geeft aan de inspectieronde langs alle wissels te herhalen, om te controleren of de bouten goed blijven zitten. Intussen wordt gewerkt aan een definitieve oplossing. Het treinverkeer ondervindt geen last van de herstelwerkzaamheden.

Met dank aan SpoorPro

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen