Monteurs hebben bij regulier testwerk aan het spoor een probleem ontdekt bij een specifiek type wissel. In het bewegingsmechanisme bleken bouten los te zitten.
Reden voor ProRail om in korte tijd meer dan 400 wissels te controleren, waarbij in een deel hetzelfde mankement werd gevonden.
De monteurs constateerden het probleem. Het gaat om een specifiek type wisselsteller die in verschillende wissels wordt gebruikt, waaronder 1:9 en Engelse wissels. Alle exemplaren die van die steller gebruikmaken, moesten dus gecontroleerd worden. Dat zijn 405 stuks, ongeveer 7 procent van alle wissels in Nederland. Op zo’n 45 locaties zaten inderdaad bouten niet stevig genoeg vast. Die zijn nu aangedraaid, hetgeen ProRail als een tijdelijke oplossing ziet.
Het mankement kan volgens ProRail in bepaalde gevallen veiligheidsrisico’s opleveren. Van echt onveilige situaties is voor zover een woordvoerder weet geen sprake geweest. “Het is niet zo dat er iets compleet is losgeschoten”, reageert hij. Hij noemt het positief dat de inspecteurs het euvel gevonden hebben.
Over een oorzaak kan de spoorbeheerder nog niet veel zeggen. Alleen dat ‘in het gebruik van het wissel’ blijkt dat de bouten los kunnen raken. “Dat is natuurlijk niet de bedoeling”, aldus de woordvoerder. “Bij een wissel moeten onderdelen gewoon goed vast blijven zitten om het op een goede manier te kunnen gebruiken.” Volgens ProRail is er na de vondst een ‘flinke spoedklus’ op touw gezet. “Het zijn wel eventjes 400 locaties die afgelopen moeten worden”, aldus de woordvoerder. “Dit wordt met prio gedaan door onze onderhoudsaannemers. Want dit is natuurlijk wel iets wat je meteen nagekeken wil hebben.”
De spoorbeheerder geeft aan de inspectieronde langs alle wissels te herhalen, om te controleren of de bouten goed blijven zitten. Intussen wordt gewerkt aan een definitieve oplossing. Het treinverkeer ondervindt geen last van de herstelwerkzaamheden.
Met dank aan SpoorPro