Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Hoe Polestar over acht jaar ‘de maan wil bereiken’

Vrijdag, 01 juli 2022 03:42
Hoe Polestar over acht jaar ‘de maan wil bereiken’

Is het mogelijk om in 2030 een volledig klimaatneutrale, elektrische auto op de markt te brengen? Het Zweedse Polestar weet zeker van wel, maar nog niet hoe.

In vakjargon heet een dergelijk doel een moonshot. Gedurfd, bijna onbereikbaar, extreem ambitieus, maar toch realistisch. “Het is heel moeilijk, maar toch ben ik ervan overtuigd dat het gaat lukken. Nog niet elk detail van die reis is duidelijk, maar dat gaan we de komende jaren wel uitvinden.


We gaan daarvoor allerlei partnerschappen aan en we willen vooral transparant zijn over de voortgang. Het jaar 2030 is ver weg, maar is ook angstaanjagend dichtbij”, zegt directeur Willem Baudewijns van Polestar Nederland en Duitsland.

Zoektocht in mode- en meubelbranche
Polestar wil de komende acht jaar stapje voor stapje ‘de maan bereiken’ door elke keer een duurzamere versie van zijn elektrische auto op de markt te brengen. Het merk wil niet zelf het wiel uitvinden, maar wil samenwerken met partners over de hele wereld en zoekt innovaties in tal van andere sectoren. “We hebben materialen nodig die nog niet bestaan. We zoeken in de modebranche, in de meubelbranche, we zoeken overal behalve in de autobranche. Het mooie van het Polestar 0-project is dat we er nederig over zijn. We kunnen dit niet alleen, dus hebben we partners nodig. Onderzoekers, universiteiten, start-ups, kleine en gevestigde bedrijven. Kom naar ons toe en we delen onze kennis. Dat is de weg vooruit”, zegt Komal Singh, kleur- en materiaalontwerper bij Polestar.

Transparant over voetafdruk auto
Uiteindelijk zal de auto tot op het kleinste onderdeel geen CO2 meer mogen uitstoten. Niet tijdens het rijden en niet hij de productie. Dus moet de teller naar nul bij de productie van staal, aluminium, kunststof, de banden, het interieur, de accu of de airbag. Maar ook bij de recycling na gebruik. De hele lifecycle van een auto moet naar zero emissie. Dat kan door staal te maken met behulp van groene waterstof of aluminium met waterkracht. Ook de hele aandrijflijn met batterijen moet uiteindelijk klimaatneutraal gemaakt worden. Daarvoor heeft het merk al diverse partners gevonden. Alles aan de auto moet straks transparant en traceerbaar zijn. Polestar maakt keuzes op basis van Life Cycle Analyses (LCA’s) - ook wel van wieg tot graf-analyses genoemd - en rapporteert over elke vooruitgang. Baudewijns: “Voor de Polestar 2 maken we nu al bekend wat de hele voetafdruk is. In de winkel kun je zien: deze auto heeft deze voetafdruk. Van ontwerpfase tot productiefase, van gebruiksfase tot recycling. Daar roepen we de hele industrie toe op, want die transparantie is er nog niet. Dan pas kun je van elkaar leren en dan kom je als maatschappij als geheel verder.”

Elk jaar auto met kleinere voetafdruk
Ontwerper Komal Singh is bij Polestar continu bezig met het ontwikkelen van duurzame, innovatieve materialen. Ook zij is ervan overtuigd dat een klimaatneutrale auto in 2030 mogelijk is. “Het is niet gebaseerd op lege beloftes. We worden niet wakker in 2030 en roepen dan: hier hebben we een klimaatneutrale auto. We komen elk jaar met een nieuwe elektrische auto uit, waarbij we elke keer de koolstofvoetafdruk verminderen. Zo komen we steeds dichter bij klimaatneutraal”, zegt ze.

Dat betekent ook dat het plastic in de auto’s minder wordt en bijvoorbeeld vervangen wordt door - nu nog - leer, gerecyclede of plantaardige materialen. Singh wil vooral minder componenten gebruiken door modulair te ontwerpen en het aantal samengestelde materialen verminderen, want die kunnen moeilijker gescheiden en gerecycled worden. “De grote vraag is: wat is het meest duurzame toekomstige materiaal? Dat te vinden wordt de grootste uitdaging. Op veel vragen hebben wij nog geen antwoord”, zegt ze. Dat ze naar een sector als de modebranche kijkt, komt omdat daar de schaal van innovaties volgens haar groter is en het tempo er hoger ligt dan in de auto-industrie.

Snel schakelen als een start-up
Polestar is in 2017 opgericht in Zweden door Volvo Cars en Geely Holding en zit sinds 2019 in Nederland. Tot nu toe heeft het twee type elektrische auto’s op de markt gebracht. In 2021 lanceerde het merk het Polestar 0-project met als doel alle emissies in de hele keten te elimineren. Daarvoor moeten bijna alle bestaande technieken en processen worden herzien. Om dit te bereiken is de hele organisatie ingericht op het doorvoeren van veranderingen, vergelijkbaar met een start-up. “Als je onderdeel bent van een grote multinational is het heel moeilijk om veranderingen door te voeren. Doordat we een eigen merk en een apart bedrijf hebben opgericht als onderdeel van een groot concern, konden we veel sneller dingen doorvoeren”, zegt Baudewijns. “Het is heel moeilijk om een grote organisatie van de top tot beneden mee te krijgen in dezelfde visie. Daar heb je geen last van als je een start-up bent en als een start-up kunt denken. Ik kon zonder ballast de organisatie opstarten. Als je de vrijheid hebt om snel te schakelen kun je veel succesvoller en daadkrachtiger zijn.”

Bron:Change inc

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen