Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Hoe kan voorspellend onderhoud de kwaliteit van het spoor verbeteren?

Donderdag, 16 april 2020 12:22
Hoe kan voorspellend onderhoud de kwaliteit van het spoor verbeteren?
“De spoorsector is heel erg gefocust op veiligheid en beschikbaarheid van de infra. Allebei deze aspecten zijn ermee geholpen als je tijdig weet wat voor soort onderhoud je wanneer moet plegen”, zegt Steven Woudenberg, manager Advanced Analytics bij Asset Insight. Woudenberg legt in een video-interview uit hoe voorspellend onderhoud kan bijdragen om meer grip te krijgen op de kwaliteit van het spoor.





“Voorspellend onderhoud is belangrijk om ‘in control’ te zijn van je assets”, aldus Woudenberg. “Het is niet altijd mogelijk om het spoor in te gaan om iets te repareren wat kapot is, maar het is vanwege de veiligheid wel belangrijk dat het gebeurt. Als je voorspellend onderhoud toepast, dan kun je voorspellen wat voor soort onderhoud je wanneer moet doen. Dat is goedkoper, efficiënter en veiliger.”



Metingen en analyses
Asset Insight voert onder meer Eddy Current-metingen uit, waarbij wervelstroom-metingen worden toegepast om scheurtjes aan het oppervlak of grotere fouten onder het oppervlak in de spoorstaaf op te sporen. “Als je scheurtjes of andere schades vroegtijdig kunt detecteren, dan kun je gepast onderhoud uitvoeren zodat niet de hele spoorstaaf hoeft worden vervangen. Dat is ook qua duurzaamheid heel relevant.” Verder past het bedrijf ballastanalyses toe met een 3D-scanner die op de trein wordt geplaatst. “Daarmee kunnen we vastleggen op welke plekken te weinig ballast ligt en kunnen we maatregelen nemen om de veiligheid te garanderen.”

3D-puntenwolk
Uiteindelijk brengt Asset Insight alles op en rond het spoor in kaart met een 3D-puntenwolk. “Met de 3D-puntenwolk kun je de ballast eruit halen maar ook perronhoogte, perronschift, rijdraadhoogte, gevaarlijke bomen voor valgevaar”, aldus Woudenberg. “Als je het vaker gaat meten, bijvoorbeeld een keer per jaar of een keer per half jaar dan ga je vanzelf de highlights eruit halen en dan kun je langzaam maar zeker richting het preventief onderhoud.”

Na het uitvoeren van de analyse levert Asset Insight een GIS-kaartje (Geografisch Informatie Systeem) aan spoorbedrijven aan, waarin in groen staat aangegeven waar er voldoende ballast ligt en in rood waar er een tekort is. “Daarbij leveren we een excel-bestand aan dat bij het werkproces van de spooraannemer past.” Naast het verhogen van de beschikbaarheid en veiligheid van het spoor, kunnen de data-analyses ook bijdragen aan het reizigerscomfort. Dat doet het bedrijf door de spoorgeometrie te meten. “Tussen Utrecht en Amersfoort ligt een stuk spoor dat behoorlijk veel wiebelt en wat oncomfortabel kan zijn. Dat soort zaken kun je hiermee ook oplossen.”

Asset Insight
Asset Insight houdt zich bezig met het meten, monitoren en inspecteren van assets. Daarbij richt het bedrijf zich op infrastructuur zoals het spoor, de weg, sluizen en bruggen. Asset Insight is een samenvoeging van diverse VolkerWessels-bedrijven, waarin de expertise op het gebied van meet- en inspectie sinds 2018 zijn gebundeld.

Met dank aan Spoorpro

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen