Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Heineken gaat sixpacks vervoeren met ZES-packs

Donderdag, 25 juni 2020 10:18
Heineken gaat sixpacks vervoeren met ZES-packs
Bierbrouwer Heineken verbindt zich voor tien jaar aan Zero Emission Solutions (ZES) om bier emissieloos te vervoeren van de brouwerij in Zoeterwoude naar Moerdijk. ZES heeft als doel de binnenvaart te verduurzamen door verwisselbare batterijcontainers (ZES-packs) te verhuren aan binnenvaartschippers. Het nieuwe bedrijf is opgezet door ING, Engie, Wärtsilä en Havenbedrijf Rotterdam.





Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) is enthousiast over het initiatief dat handen en voeten geeft aan de afspraken over verduurzaming van de binnenvaart in de Green Deal Zeevaart, Binnenvaart en Havens. “Nederland is koploper duurzaam goederenvervoer over water. Ruim een derde van alle goederen en 80 procent van de bulk gaat via de binnenvaart. Dat haalt niet alleen veel vrachtwagens van de weg en is dus goed voor de filebestrijding, maar een binnenvaartschip stoot ook nog eens veel minder CO2 uit." Per schip zorgt de overstap van diesel naar ZES-pack voor een jaarlijkse CO2-reductie van 1.000 ton.

Systeemverandering
Volgens Willem Dedden, de kersverse ceo van Zero Emission Services, zorgt het initiatief voor "een systeemverandering in de binnenvaart". De schepen gaan emissieloos varen dankzij verwisselbare batterij-containers. Deze zogenoemde ZES-packs worden geladen met duurzaam opgewekte stroom. Wisselen van een lege batterij-container kan bij een netwerk van open access laadpunten. Daar staan volle ZES-packs klaar, zodat de schepen snel door kunnen varen met minimale wachttijd.

De energiecontainers zijn ontworpen voor meerdere toepassingen. Ze kunnen ook worden ingezet voor het stabiliseren van het elektriciteitsnet of om te voorzien in een lokale tijdelijke vraag naar elektriciteit. Deddden noemt het systeem "toekomstbestendig", omdat het onafhankelijk is van de energiedrager. "We beginnen nu met batterijen, maar als in de toekomst waterstof goedkoper wordt, kunnen de containers met waterstoftechnologie op dezelfde wijze elektriciteit leveren.”

Pay per use
Om de overgang naar emissieloos varen voor de schipper eenvoudiger te maken, heeft ING een innovatief betaalsysteem op basis van ‘pay per use’ ontwikkeld. Hierdoor brengt ZES alleen de kosten in rekening voor de verbruikte duurzame energie en huur van de batterijcontainer, zodat de bedrijfskosten van de schipper competitief blijven. Wel dient het schip voorzien te zijn van dieselelektrische aandrijving of - nog beter - een elektrische voortstuwingslijn.

Met deze systeemverandering is voor de eerste fase een totaalbedrag gemoeid van 20 miljoen euro. Dit wordt financieel gedragen door ING, ENGIE, Wärtsilä, Havenbedrijf Rotterdam en de Nederlandse overheid. De overheid levert een bijdrage via een subsidie van het ministerie van IenW en een subsidie van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland in het kader van de verduurzaming van het transport.



Lage drempel
Heineken maakt geen deel uit van het consortium, maar speelt wel een cruciale rol om het initiatief vleugels te geven. De bierbrouwer heeft een langdurige vervoersovereenkomst afgesloten en draagt bij aan de ontwikkelingskosten van het eerste schip van zijn vervoerder CCT. Op zijn beurt brengt CCT voor het laden en lossen van het eerste schip geen handelingskosten in rekening.

Het is tamelijk bijzonder dat alle betrokken partijen een bijdrage leveren om de systeemovergang financieel mogelijk te maken en de drempel voor schippers, reders en verladers om over te stappen zo laag mogelijk te houden.

Landelijke dekking
Heineken is de eerste 'eindklant' die met het nieuwe systeem gaat varen. Eind dit jaar vervoert het eerste schip (de 'Alphenaar' van CCT) bier van de brouwerij in Zoeterwoude via de binnenvaartterminal Alpherium naar de haven in Moerdijk. In 2021 moeten hier nog vijf schepen bij komen. Het eerste laadpunt komt op de corridor Zoeterwoude - Alpherium - Moerdijk. Daarna zal de focus liggen op het inrichten van het Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen corridor en een verbinding te maken naar Nijmegen. Het netwerk van oplaadstations wordt geleidelijk uitgebreid. Met twintig laadplekken is er een landelijke dekking.

Met twee opgeladen ZES-packs kan een binnenvaartschip 50 tot 100 km varen, afhankelijk van de stroming en de grootte en diepgang van het schip. ZES richt zich in eerste instantie op de containerbinnenvaart, maar wil daarna ook de short sea mobiliseren om emissieloos te gaan varen. Verwachting is dat in 2030 zo’n 150 binnenvaartschepen met ZES-packs varen.

Met dank aan Maritiemnederland

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen