Het opschalen van publiek-private samenwerkingen (pps’en) in het beroepsonderwijs krijgt de komende jaren een enorme impuls. Het Groeifonds voorstel “Opschalen van pps’en in het beroepsonderwijs” van het ministerie EZK, Platform Talent voor Technologie, het Katapult netwerk en betrokken partners hebben een voorwaardelijke toekenning ontvangen. Een van de doelen van dit voorstel is om het mkb meer te laten profiteren van de kennis en expertise van publiek-private samenwerkingen in het onderwijs.
Ook het voorstel voor “Open Leermiddelen”, een samenwerking van meerdere partijen waaronder ministerie OCW, Kennisnet en PTvT, is toegekend. De meeste voorstellen die voor de pijler Kennisontwikkeling in de tweede ronde van het Nationaal Groeifonds zijn ingediend, hebben een (voorwaardelijke) toekenning ontvangen. Het gaat daarbij verder om voorstellen gericht op leven lang ontwikkelen en digitalisering. De toekenningen voor kennisontwikkeling zorgen dat er een substantiële investering wordt gedaan in goed geschoolde vakmensen voor de huidige en toekomstige arbeidsmarkt.
Pieter Moerman, directeur PTvT: “Dit is geweldig nieuws voor de 10.000 bedrijven, en de 8.000 docenten die de afgelopen 10 jaar intensief zijn gaan samenwerken en daarmee jaarlijks 120.000 studenten bereiken. Met al deze investeringen is het nu tijd om de volgende stap te zetten: ondersteuning van het mkb voor de transities in bijvoorbeeld energie en digitalisering.”
Ook veel voorstellen in de pijler Onderzoek, ontwikkeling en innovatie schenken aandacht aan de ontwikkeling en scholing van voldoende menselijk kapitaal. Het ontwikkelen van voldoende talent en het vergroten van (technische en ict) kennis en vaardigheden is vaak een kritische succesfactor en wordt steeds meer integraal onderdeel van het innovatiesysteem. De grote uitdaging wordt om te zorgen voor kennisdeling en samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en overheden in de regio zodat de verschillende acties en geldstromen op elkaar aansluiten en ze versterkend werken.
Opschalingsplan publiek-private samenwerkingen in het beroepsonderwijs
Het opschalingsplan voor publiek-private samenwerkingen in het beroepsonderwijs bouwt voort op het bestaande fundament van de 450 publiek-private samenwerkingen die in de afgelopen 10 jaar zijn opgebouwd en hebben laten zien dat de aansluiting tussen beroepsonderwijs en arbeidsmarkt hierdoor aantoonbaar verbeterd is. Thema’s als energietransitie, smart maintenance, 3D Medical en Artificial Intelligence zijn enkele voorbeelden waar scholen en bedrijven samen onderwijs ontwikkelen om de kloof tussen het beroepsonderwijs en de arbeidsmarkt te verkleinen. Én een impuls te geven aan de toepassing van innovaties in de praktijk voor het mkb, leven lang ontwikkelen en het productiviteitsniveau van (kleine) bedrijven. Door de opschaling van de succesvolle samenwerkingsverbanden kan er nog meer impact gecreëerd worden. De huidige toezegging is een voorwaardelijke toekenning van 210 miljoen euro.

Hans
de Jong, ambassadeur van Katapult: “We gaan een volgende fase in. De tijd van
pilots en kleinschalige projecten is voorbij. We moeten het mkb grootschalig
ondersteunen en zorgen voor goed geschoold personeel. Binnen de 450 pps’en is
de route naar succes al gevonden, die moeten we gaan opschalen. Daarvoor biedt
deze toekenning een geweldige kans.”
Impuls
Open Leermiddelen
Ook
over de Impuls Open Leermateriaal is de commissie positief en kent dit voorstel
toe. Het groeifonds maakt het mogelijk dat de samenwerkende scholen, onderwijs-
en expertiseorganisaties gezamenlijk een impuls kunnen geven aan het
ontwikkelen en gebruiken van open leermateriaal. Aansprekend materiaal voor
techniek en ict onderwijs in samenwerking met bedrijfsleven en andere
organisaties wordt hiermee toegankelijker voor scholen die actief willen inzetten
op bètatechniek en ict. Via de netwerken die er nu al zijn in bètatechniek en
ict kunnen scholen samenwerken en van elkaar leren. Er zijn immers al veel
samenwerkingen van scholen die open leermateriaal gebruiken om de kwaliteit van
hun onderwijs te vergroten en die verder willen inspelen op de talenten en
behoeften van leerlingen. In het programma bundelen de scholen hun krachten met
onderwijs- en expertiseorganisaties. Samen gaan zij zorgen voor nog beter
onderwijs voor álle leerlingen door met en door leraren nog meer open
leermateriaal te ontwikkelen, bestaand materiaal te verrijken of aan te passen,
en alle materialen beter vindbaar te maken, zodat nog meer scholen er gebruik
van kunnen maken.
Over
het Nationaal Groeifonds
Om
te zorgen dat het goed gaat met de economische groei in Nederland én daardoor
kan worden geïnvesteerd in bijvoorbeeld de gezondheidszorg, het onderwijs en in
de nodige maatregelen tegen klimaatverandering, investeert het kabinet door
middel van het Nationaal Groeifonds in verschillende projecten. Hierbij wordt
er onderscheid gemaakt tussen twee pijlers: Kennisontwikkeling en Onderzoek,
ontwikkeling en innovatie. In totaal gaat het om een bedrag van 20 miljard euro
in projecten die zorgen voor economische groei voor de lange termijn in de
periode tussen 2021 en 2025. Het Nationaal Groeifonds is een initiatief van de
ministeries van Economische Zaken en Klimaat en Financiën. Zij beheren
gezamenlijk het fonds namens het kabinet. Er is een onafhankelijke commissie
ingesteld die de projecten beoordeelt en adviezen geeft. Het kabinet besluit of
en aan welke projecten geld wordt toegekend.
Met
dank aan PTvT