Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Gebruikte vliegtuigonderdelen recyclen

Zondag, 30 augustus 2020 12:29
Gebruikte vliegtuigonderdelen recyclen
Het ThermoPlastic composites Application Center (TPAC) van hogeschool Saxion heeft in samenwerking met GKN Aerospace en andere partners een manier gevonden om gebruikte vliegtuigonderdelen van thermoplastisch koolstofvezelcomposiet te recyclen en hieruit hoogwaardige nieuwe producten te ontwikkelen. Dat meldt Kunststof en Rubber.






Onderdelen op basis van dit materiaal zijn recent succesvol getest op een serie vluchten met een rotorcraft. Deze volledig uit gerecycled materiaal bestaande toepassing vormt een wereldwijde primeur in de luchtvaartindustrie en is het resultaat van een geslaagde samenwerking tussen Nederlandse onderzoekers en de industrie. De onderdelen - twee geperste toegangspanelen gemaakt van gerecycled thermoplastisch afvalmateriaal - werden ontwikkeld in het Nederlandse onderzoeksprogramma TPC-Cycle en in juni 2019 door GKN Aerospace opgeleverd. TPC-Cycle staat onder leiding van het ThermoPlastic composites Application Center (TPAC) van hogeschool Saxion.

Het product uit gerecycled materiaal is ten opzichte van gangbare technieken niet alleen 9% lichter, maar ook duurzamer. Volgens berekeningen van TPAC levert het onderdeel tijdens de productie een CO2-reductie van ruwweg 80% op. Bovendien levert het ontwikkelde proces een veel kortere productietijd en een flinke kostenbesparing op. Koolstofvezel is zo sterk als staal, maar heeft als voordeel dat het een stuk lichter is dan aluminium. Thermoplastisch koolstofvezelcomposiet wordt daarom al veel gebruikt in de vliegtuigindustrie. Echter, waar aluminium goed recyclebaar is, was dit bij koolstofvezelcomposiet tot nu toe nog lastig. Dankzij de toepassing van GKN Aerospace en TPC-Cycle blijkt dit nu wel mogelijk.

"De succesvolle testen zijn niet alleen van grote toegevoegde waarde voor de luchtvaart, maar bieden ook potentie voor andere industrieën waar duurzaamheid en het gebruik van lichtere materialen steeds belangrijker worden", aldus Dr. Ir. Ferrie van Hattum, Lector Lichtgewicht Construeren van Saxion en wetenschappelijk directeur van het TPAC. GKN Aerospace, partner in dit onderzoeksprogramma, is toonaangevend op het gebied van thermoplastische technologie in de luchtvaartsector. Het bedrijf vervaardigt onder andere thermoplastische richtingsroeren (rudders), hoogteroeren (elevators) en vliegtuigromppanelen die op veel vliegtuigen worden gebruikt.

Projectpartners
Saxion - ThermoPlastic composites Application Center (TPAC), ThermoPlastic composites Research Center (TPRC), GKN Fokker, Toray Advanced Composites (TAC), Dutch Thermoplastic Components (DTC), Cato Composites en Nido Recycling Techniek (NRT). Ook studenten van Saxion hebben meegewerkt aan dit project.

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen