Het is voor de vierde keer op rij dat Limburgse havens geld van Europa ontvangen. Stein en Maastricht krijgen 24 miljoen euro.
Limburg heeft voor de vierde keer een Europese subsidie ontvangen voor de verduurzaming van de binnenhavens. Dit keer profiteren de havens van Stein en Maastricht. In eerdere subsidierondes kregen Roermond, Venlo, Lanaken, Heijen en Tilburg financiële ondersteuning. Stein en Maastricht krijgen 24 miljoen euro.
Slimmer en effectiever
‘Deze subsidie is van groot belang voor de provincie Limburg. In het bijzonder de scheepvaartsector en de bedrijven die gebruik maken van de binnenvaart. Door de verduurzaming van de binnenhavens wordt de regio een koploper in milieuvriendelijk transport, wat niet alleen goed is voor het milieu, maar ook voor de leefbaarheid van Limburg’, aldus Jasper Kuntzelaers, gedeputeerde Mobiliteit op de website van de provincie Limburg. ‘Door samen te werken op Europees niveau kunnen we de uitdagingen omtrent verduurzaming slimmer en effectiever aanpakken en een toekomst bouwen waarin onze binnenhavens vooroplopen in klimaatneutraliteit.’
Binnenhavens Stein en Maastricht
De subsidie moet bijdragen aan de duurzame ontwikkeling van de haven van Stein. Zo is het de bedoeling dat er meer grondstoffen voor de waterstofplannen van het bedrijf Chemelot via het water worden aangevoerd. In Maastricht wordt in de Beatrixhaven een kade aangelegd voor het vervoer van grondstoffen voor bouwmaterialen via het water, waarmee het wegvervoer wordt vermindert. Daarnaast wordt er een containerterminal aangelegd, zodat containers uit de zeehavens via de binnenvaart naar Maastricht kunnen worden vervoerd. Bovendien zorgt de verduurzaming van de binnenhavens voor nieuwe werkgelegenheid en economische groei in de regio.
Met dank aan Binnenlands Bestuur