Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Elektrificatie Friese dieseltreinen voorlopig van de baan

Donderdag, 14 november 2019 01:07
Elektrificatie Friese dieseltreinen voorlopig van de baan
Arriva blijft nog tenminste tot 2035 rijden met dieselmaterieel op de drie regionale spoorlijnen in Friesland. Plannen om de treinen om te bouwen naar rijden op accustroom zijn volgens de Provincie Friesland op een kortere termijn niet haalbaar.







De Provinciale Staten in Friesland besloten in 2017 dat alle openbaar vervoer in de provincie tegen 2025 volledig emissievrij moet zijn. Uit eerder onderzoek door onder meer Ricardo Rail en Arcadis bleek dat die datum voor de drie regionale spoorlijnen van Arriva in Friesland niet haalbaar was. De provincie zelf is nu ook van overtuigd dat 2035 een realistischer streefdatum is. Dat meldt het Fries Dagblad vandaag op basis van een brief van Gedeputeerde Avine Fokkens aan de Provinciale Staten.

In Friesland zijn al jaren plannen voor de elektrificatie van de regionale spoorlijnen tussen Leeuwarden en Groningen, Leeuwarden en Harlingen en van Leeuwarden naar Stavoren. Aanvankelijk was het idee om bovenleidingen aan te leggen, later kwamen daar de plannen voor batterijtreinen voor in de plaats.

Niet gangbaar voltage
Fokkens laat weten dat dit project onhaalbaar is vanwege het lange traject voor de toelating van dit materieel tot het Nederlandse spoornet. Dit vanwege het niet gangbare voltage van 750 volt. Ook wanneer er bestaand materieel wordt omgebouwd tot batterijtrein, neemt dit traject vijf tot zeven jaar beslag, schrijft de gedeputeerde.

De hoge kosten die vervoerder Arriva moet maken voor de ombouw, in combinatie met de looptijd van de concessie en de duur van het toelatingstraject van de treinen, maakt dat de streefdatum 2025 niet haalbaar is. Arriva laat weten dat het ombouwen van de treinen pas uit kan als deze twaalf jaar worden ingezet. Omdat de concessie van Arriva in 2035 afloopt zijn de treinen op zijn best pas tien jaar operationeel. De concessie van de Noordelijke lijnen wordt in de komende jaren volgens de provincie wel duurzamer. Dit door de inzet van achttien nieuwe treinen die rijden op biodiesel vanaf december 2020. Daarnaast wordt al het bestaande en nieuwe materieel voorzien van batterijen die remenergie opslaan. Hierdoor daalt het brandstofverbruik van de treinen.

Nieuwsbron: Spoorpro

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen