“Je hebt bedrijven die al honderd jaar
bestaan, er nog nooit over nagedacht hebben en toch een goede reputatie
hebben. Maar het helpt wel als je er over nadenkt”, zegt John-Paul
Schuirink, directeur Reputation & Stakeholder Management bij de
zuivelcoöperatie.
Employee engagementHet is niet zo dat iedereen bij
FrieslandCampina met reputatie bezig is, maar indirect is iedereen
betrokken. “Vroeger was het vooral voorbehouden aan de
communicatieafdeling om te communiceren over het bedrijf; tegenwoordig
heeft iedereen zijn eigen social mediakanalen en kan iedereen over het
bedrijf communiceren, bijvoorbeeld bij een productlancering. Dat
employee engagement is zeer waardevol, maar vraagt ook om veel interne
communicatie. Over waar we als organisatie voor staan, waar we mee bezig
zijn, de resultaten, over nieuwe producten, noem maar op. We bereiden
vanuit communicatie bijvoorbeeld social mediaberichten voor zodat
medewerkers die zelf eenvoudig kunnen delen op hun kanalen. Op die
manier geven we hen munitie om het FrieslandCampina-verhaal door te
vertellen. Maar het is niet zo dat alle medewerkers bezig zijn met de
reputatiescore, wel met ‘wat is dit een gaaf bedrijf om voor te werken’
en ‘hoe kan ik bijdragen aan het succes’. Medewerkers vragen
bijvoorbeeld om informatie over maatschappelijk relevante en actuele
onderwerpen, zoals het klimaat of de stikstofdiscussie. Die
betrokkenheid is goed. En we zien ook dat mensen ons attenderen op
interessante berichten die ze elders oppikken. Je ziet dat bij veel
bedrijven met een goede reputatie de medewerkers ook heel trots zijn op
het bedrijf”.Het complete Interview lees je HIER