Innovatietrend 1: Internet of Things in WMS
Een warehouse management system (WMS) krijgt een steeds belangrijkere rol binnen processen. Die trend was al zichtbaar, maar op de beurs was duidelijk te zien dat die ontwikkeling nog wel even doorgaat. Een WMS wordt namelijk steeds slimmer. Het maakt steeds meer gebruik van nieuwe technieken, zoals het ‘Internet of Things’ (IoT) en ‘artificial intelligence’.
Zo liet Logivations zijn oplossing op WMSgebied zien. Dit bedrijf optimaliseert het interne transport door ‘machine learning’ toe te passen op materiaalstromen en vorkheftruckbewegingen te volgen. Daarnaast dook het fenomeen ‘digitale tweelingen’ op. Daarbij wordt een kopie gemaakt van het systeem, waarna de kopie wordt gebruikt om het systeem uitgebreid te analyseren en te verbeteren. Verbeteringen kun je dan implementeren in het originele pakket. Ipolog is een ontwikkelaar van dit soort software. Dit bedrijft bouwt, simuleert en vergelijkt verschillende scenario's. Het planningsscenario kan in 3D worden gevisualiseerd voor een beter begrip. Vervolgens is het mogelijk om aanpassingen door te voeren.
Innovatietrend 2: Veiligheid en ergonomie
Veiligheid en goede werkomstandigheden waren al belangrijke aandachtspunten voor de coronacrisis, maar lijken de afgelopen jaren nog een flinke impuls te hebben gekregen. Zeker door een tekort aan arbeidskrachten is het voorkomen van personeelsuitval ontzettend belangrijk. Daarnaast willen medewerkers niet meer werken in een onveilig voelende omgeving, zo schetst een hoogleraar veiligheidskunde in de logistiek van de universiteit van Stuttgart tijdens een presentatie. Volgens hem is het zeer noodzakelijk dat bedrijven hiermee serieus aan de slag gaan en samen met werknemers een plan van aanpak opstellen.
Een van de grootste redenen voor uitval van medewerkers is overbelasting. In het verleden waren er oplossingen waarbij medewerkers zich in een oncomfortabel skeletachtig pak moesten hijsen dat hen ondersteunde bij het tillen.

Innovatietrend 3: AGV wordt AMR
Drie jaar geleden stond de LogiMAT in het teken van AGV’s (automatisch geleide voertuigen) en dat was dit jaar niet anders. Sterker nog, er was een complete hal bijgekomen met slimme, zelfrijdende oplossingen. Alleen pronkte nu niet de term AGV, maar AMR (autonome mobiele robot) op de borden. Aan de buitenkant van de machines is nagenoeg geen verschil te zien, maar van binnen is een AMR toch echt heel anders. Waar grote broer AGV zich houdt aan bijvoorbeeld een vaste route over een lijn of aansturing door een centraal softwaresysteem, kan zijn kleine broertje AMR zelf de weg vinden. Een ander voordeel van het grootschalige aanbod van AMR’s is de prijs. Die is inmiddels aardig gezakt. Daardoor wordt het steeds aantrekkelijker om te investeren in dit soort oplossingen.
Innovatietrend 4: Containers in- en uitladen
Het in en uitladen van containers of vrachtauto’s is een klus die bij niemand hoog op zijn favorietenlijstje staat, maar het moet wel gebeuren. Gelukkig komen er op dat gebied steeds meer oplossingen. Van een rollerband die je deels in een container of vrachtauto trekt tot een geheel zelfstandige machine die pallets erin en eruit rijdt. Het Nederlandse Copal: een machine die geheel zelfstandig dozen van een pallet pakt en vervolgens op een loopband zet. Een prima oplossing voor bedrijven die veel met dozen werken die af en opgestapeld moeten worden. Bovendien voorkomt de machine rugklachten bij medewerkers.