Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Deze start-up gaat voor ‘superbatterijen’ met nieuwe proeffabriek

Donderdag, 26 december 2019 11:06
Deze start-up gaat voor ‘superbatterijen’ met nieuwe proeffabriek
LeydenJar, een Leids-Eindhovense start-up, wil een nieuwe generatie accu’s produceren. Deze ‘superbatterijen’ kunnen 50 procent meer energie opslaan dan bestaande accu’s. Voor dit doeleinde opent het jonge bedrijf in 2020 een proeffabriek.







Het ultieme doel van deze proeffabriek? Aantonen dat LeydenJar’s innovatieve batterij tegen dezelfde kosten geproduceerd kan worden als de traditionele li-ion batterij. De Europese Unie, BOM Brabant Ventures en DOEN Participatie steken gezamenlijk zo’n € 4 mln in het ambitieuze project.

Superbatterij
LeydenJar ontwikkelde een zogeheten poreuze siliciumstructuur voor batterijen en vroeg daar patent op aan. “De nieuwe techniek gaat voor een doorbraak zorgen”, verwacht Christian Rood, oprichter van de start-up. “Met huidige technologieën is het moeilijk om nog meer energie in een batterij te stoppen. LeydenJar maakt een sprong van 50 procent mogelijk, zonder ingrijpende aanpassingen in het productieproces. Onze silicium anode-techniek biedt grote kansen voor gigafabrieken voor batterijen, die we in Europa nodig hebben om aan de vraag te voldoen.”

TNO hielp LeydenJar bij de ontwikkeling van de innovatieve technologie. Rolph Segers (TNO) licht toe: “We zijn blij dat we met onze materiaalkennis konden bijdragen aan deze ontwikkeling. LeydenJar gaat een belangrijke rol spelen bij de productie van een nieuwe generatie batterijen.”

Batterijen voor elektrische auto’s
De zoektocht naar alternatieve en betere batterijen is inmiddels in volle gang. Dat is ook belangrijk. Er dreigt bijvoorbeeld schaarste van de kostbare metalen die traditionele batterijen bevatten, zoals kobalt en lithium. Daarnaast is het belangrijk dat de prestaties van batterijen in de toekomst verbeteren, zodat elektrische auto’s meer kilometers kunnen afleggen op één laadbeurt en daarmee een steeds interessanter alternatief worden.

Wij lazen dit nieuws op de website van Duurzaambedrijfsleven

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen