Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

De eerste hybride hijskraan ter wereld komt uit Oss

Vrijdag, 29 mei 2020 11:35
De eerste hybride hijskraan ter wereld komt uit Oss
Onlangs  lanceerde Spierings Mobile Cranes een mobiele kraan die op stroom kan functioneren. Vooral in binnensteden, waar stikstofuitstoot een groot probleem is, kan de hybride kraan uitkomst bieden.







De lancering van de SK487-AT3 City Boy, zoals de kraan heet, is een groot succes, blijkt uit een persbericht van de maker. Er zijn al 60 orders voor de hybride kraan, die dus zowel op stroom als op fossiele brandstof kan functioneren. "Dit jaar willen we er 25 leveren en volgend jaar hopen we op één levering per week te zitten", vertelt CEO Koos Spierings.

De kraan heeft een batterij waarmee hij 10 tot 20 kilometer kan rijden of twee tot vier uur kan werken. Als er een aansluiting op het net aanwezig is, kan de kraan onbeperkt elektrisch functioneren. Is er geen stopcontact in de buurt, dan neemt de dieselmotor het over. De kraan kan maximaal 7.000 kilogram hijsen, zowel op diesel als elektrisch.

"Op de snelweg zullen we op diesel rijden, maar in de stad kan de elektromotor de kraan prima voortdrijven", vertelt Spierings. "Omdat hij ook regeneratief remt is de kraan relatief zuinig."

Stikstofcrisis
De kraan kan een antwoord zijn op de slepende stikstofcrisis in Nederland. Sinds duidelijk is dat de uitstoot in veel gebieden te hoog is, lopen veel bouwprojecten vertraging op. Dieselmotoren en -aggregaten zorgen immers voor stikstofuitstoot waar dat niet mag. Nu kan deze hybride kraan uitkomst bieden. Door op een batterij te werken is de uitstoot nul. Voorwaarde is wel dat er genoeg elektriciteit aanwezig is, bijvoorbeeld door een netaansluiting. Maar ook opladen met de dieselmotor is volgens Spierings efficiënt. "Die motor hoeft maar drie kwartier aan te staan en de batterij in de kraan is weer vol."

Spierings Mobile Cranes zegt daarom dat de kraan het best tot zijn recht komt in de stad. Daarbij helpt ook het compacte formaat van de kraan. Hij kan makkelijk draaien in de drukke stedelijke omgeving. Bij grotere projecten, bijvoorbeeld in de petrochemie zijn andere (niet-hybride) kranen geschikter.

Tien jaar in ontwikkeling
Spierings Mobile Cranes begon tien jaar terug al aan de nieuwe kraan. "We wilden een moderne kraan bouwen die lichter en wendbaarder was dan andere kleine kranen. Dan kom je al snel op een elektrische aandrijving. Een elektromotor weegt namelijk veel minder dan een dieselmotor en versnellingsbak", legt Spierings uit. Na tien jaar ontwikkelen komt de kraan op een opportuun moment uit. "Tien jaar terug had niemand het nog uit emissies, zeker niet in de bouw. Dat is nu wel anders."

Tesla van de bouw
Branchevereniging Bouwend Nederland reageerde enthousiast op de kraan bij de onthulling. "Dit is het begin van een nieuw tijdperk", zei vice-voorzitter George Raessens. Hij weet dat er veel vraag is naar elektrische versies van zware apparatuur in de bouw. Raessens hoopt dan ook dat de kraan een succes wordt: "Zes jaar geleden was de Tesla een doorbraak, nu kun je de weg niet meer op zonder er een tegen te komen. Dat moet met deze hijskranen ook gebeuren."

Bron: Duurzaambedrijfsleven

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen