Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Corona en de gevolgen voor food startups

Dinsdag, 14 april 2020 11:21
Corona en de gevolgen voor food startups
De gevolgen van de coronacrisis zijn overal voelbaar. Waar grote voedingsproducenten vele middelen hebben om op zo’n crisis in te spelen, hebben startups vaak minder vergaande middelen. Wat zijn de gevolgen van het coronavirus voor food startups en hoe gaan zij hiermee om?






Corona en de gevolgen voor food startups
Food startups spelen in de Nederlandse economie en voedingsindustrie een belangrijke rol. Ook zij hadden deze coronacrisis niet kunnen voorspellen. Waar sommigen deze maanden producten zouden lanceren en hun beoogde omzet volledig zien wegvallen, zien anderen de omzet juist stijgen door het virus.

Gevolgen investeringsbereidheid
Veel startups zijn echter afhankelijk van investeerders. Zijn die nu nog wel bereid om te investeren? NVDO Partner VMT deed rondvraag wat de effecten van het coronavirus precies zijn voor startups.

Verloren omzet
Rabobank heeft het platform Foodbytes! opgericht. Dit is een platform dat startups en gevestigde ondernemingen samenbrengt om startups te helpen bij hun verdere groei. VMT vroeg na hoe het nu met food startups gaat bij Lonneke Kerr-Verhaegh, platform manager bij Foodbytes! vanuit de Rabobank. ‘Over het algemeen ondervinden veel startups problemen door de uitbraak van het coronavirus. Volgens een rapport van TechLeap heeft al meer dan de helft van de Nederlandse startups omzet verloren door het virus’, zegt Kerr-Verhaegh. ‘Daarentegen maken startups die bijvoorbeeld maaltijdboxen leveren of producten aan huis bezorgen nu juist een onverwachte groei door.’

Stevige recessie
Productontwikkeling is voor vele startups lastig op dit moment. ‘Veel startups kunnen niet meer naar hun labs of productiekeukens en ook transport is een uitdaging’, aldus Kerr-Verhaegh. ‘Er is zeker bezorgdheid aangezien niemand precies weet hoe lang deze onzekerheid aanhoudt. Het wordt steeds duidelijker dat we een stevige recessie tegemoet gaan’, gaat Kerr-Verhaegh verder.

Kritische investeringen
Startups zijn vaak afhankelijk van investeerders. ‘De investeringsmarkt is flink afgekoeld. Een groot aantal investeerders stelt hun investeringen uit totdat de markt weer wat aantrekt. Daardoor zal een groot aantal startups tegen een cashtekort aanlopen wat groei in de weg staat. Het is realistisch te verwachten dat investeerders kritischer naar nieuwe proposities kijken’, vertelt Kerr-Verhaegh.

Het wordt steeds duidelijker dat we een stevige recessie tegemoet gaan.
Pieter Pot bezorgt boodschappen aan huis in glazen potten, ‘verpakkingsvrije boodschappen’ zoals ze het zelf noemen. Voor deze startup leidt het coronavirus tot een enorme groei in de vraag. Het bedrijf gaat zelfs vervroegd landelijk uitrollen. ‘Er is een enorme vraag naar bezorging van boodschappen sinds de uitbraak van het virus’, vertelt oprichter Jouri Schoemaker aan VMT.

Vervroegd landelijk
‘Onze wachtlijst is inmiddels verdubbeld. We zouden begin mei landelijk uitrollen, maar gaan door de vraagstijging deze week al landelijk van start. We gaan stad voor stad uitrollen, zo komt er elke paar dagen een stad bij’, legt Schoemaker uit. ‘Wij zijn ontzettend blij met onze partners, die hieraan hard hebben meegeholpen. PostNL foodservices bezorgt de pakketten in de avonduren en neemt de lege potten weer mee terug voor hergebruik.’

‘Potje Support’
Normaal gesproken werkt Pieter Pot via Stroomopwaarts met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Aangezien dit een risicogroep is, vult Pieter Pot die functies nu op met mensen uit de horeca die tijdelijk thuis zitten. ‘Er zijn nu velen voor ons werkzaam op deze manier door het vullen van potten en orderpicken’, vertelt Schoemaker. Pieter Pot zal dit jaar versneld de doelen halen. Zij willen ook iets terug doen door ‘Potje Support’. ‘Daarmee kunnen consumenten een extra potje bestellen bij de boodschappen, die dan gaat naar iemand die het hard nodig heeft. Ouderen, voedselbanken of mensen uit de zorg’, legt Schoemaker de campagne uit.

De haalbaarheid van de cijfers krijgt een klap
Max’s Mints produceert biologische mintjes voor de foodservice en biologische retail. Ook voor Max’s Mints valt de omzet vanuit de foodservice volledig weg. De omzet vanuit de biologische retail loopt volgens de startup nog wel door. ‘Zoals bij vele collega’s merken wij ook direct de gevolgen van de coronacrisis. Dit begon al met onzekerheid over de levering van onze blikjes, die in China geproduceerd worden’, vertelt oprichter Floor van der Steen aan VMT.

Optimalisatie en ontwikkeling
Door een verminderde afzet worden ook de operationele werkzaamheden minder bij de mintjes-producent. ‘Door de verminderde afzet focussen we ons deze weken op het optimaliseren van bestaande processen om, wanneer de crisis weer afneemt, een stevigere onderneming te hebben staan’, vertelt de onderneemster. ‘Tot nu toe heeft de crisis wel een positieve invloed op de productontwikkeling. Er is meer tijd om na te denken over nieuwe- of verbeterde producten.’

Persoonlijk en als ondernemer ben ik bezorgd. Niemand kan nog inschatten wat dit voor de komende maanden of jaren gaat betekenen.

Uitstel introducties
De doelen voor 2020 blijven volgens Van der Steen onveranderd. ‘De haalbaarheid van de cijfers die we hier aan hebben verbonden krijgen daarentegen wel een klap. Wat we nu al merken is dat een aantal potentiële klanten waarmee we al een tijdje in gesprek zijn, introducties hebben uitgesteld tot na de zomer’, vertelt Van der Steen. ‘Persoonlijk en als ondernemer ben ik bezorgd. Niemand kan nog inschatten wat dit voor de komende maanden of jaren gaat betekenen.’

Dr. Rocketbread is een startup die bijproducten van zoveel mogelijk schakels in verschillende ketens wil gebruiken. De startup is nog niet officieel begonnen, waardoor de gevolgen naar eigen zeggen meevallen. ‘Zaken zijn on hold gezet en gaan niet zo snel als eerst. Maar omdat we nog niet begonnen zijn met investeren en produceren, vallen de gevolgen mee’, vertelt oprichter Sebastiaan Hetterschijt aan VMT.

Onzekerheid
Doordat de investeringen en productie nog niet gestart zijn, doet het coronavirus niet veel met de dagelijkse gang van zaken voor Dr. Rocketbread. Voor de productontwikkeling heeft het wel degelijk gevolgen. ‘De productontwikkeling staat on hold. Er zijn wel gesprekken maar dan op afstand. Echter is fysiek testen op dit moment helaas niet mogelijk. Alle deadlines zijn minimaal zes maanden opgeschoven’, aldus Hetterschijt. ‘De onzekerheid geeft de grootste zorgen’, concludeert de ondernemer.

Zzinga is een startup die honing cider produceert waarbij zij de lokale biodiversiteit proberen te behouden. Het doel van Zzinga was om in 2020 hoofdzakelijk te focussen op de horeca. ‘Nu de horeca voor een lange periode dicht is, is onze strategie in het water gevallen en moeten we nieuwe manieren zien te bedenken om ons bedrijf gaande de houden’, vertelt medeoprichter Fabian Lindner aan VMT.

Online shop
‘Ik bezocht zelf dagelijks horecagelegenheden om ons product te presenteren. Mijn dagelijkse routine is volledig weg op dit moment’, gaat Lindner verder. ‘Alle interne communicatie is geswitcht naar online. Dit was een wake-up call dat we creatief moeten zijn en nieuwe concepten moeten bedenken’, aldus Lindner. In nood gaan dingen ineens sneller. ‘We hebben een online shop opgezet, wat we al maanden wilden. Daarnaast werken we aan een Bee Friendly Gardening Box, waarmee mensen in hun eigen tuin biodiversiteit kunnen borgen’, vertelt Lindner over nieuwe ideeën.

Bezorgd over investeerders
Ook Zzinga haalt, ondanks nieuwe concepten, niet de beoogde omzetten. Het doel om Zzinga in de horeca te introduceren is uitgesteld, en ook ontwikkelingsprojecten zijn op de langere baan geschoven. ‘Als ondernemer ben ik bezorgd. Blijven investeerders wel bereid te investeren? Blijven consumenten hetzelfde besteden? Wij zien deze uitdaging als een kans om te verbeteren. We blijven doorgaan en maken het beste van de situatie!’

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen