De deelname van het Duitse RWE en Noorse
Equinor aan het NortH2-project van Gasunie, Groningen Seaports en Shell
Nederland brengt de bouw van het grootste groene waterstoffabriek van
Europa een stap dichterbij. Het project moet eiden tot 8 tot 10 megaton
CO2-reductie
per jaar in 2040. NortH2 wil een grote rol spelen in het bereiken van
de gestelde Europese, Nederlandse en Duitse klimaatdoelen en de
ontwikkeling van een internationale waterstofmarkt versnellen. Het
project wil dit bereiken met grootschalige productie, opslag en
transport van groene waterstof naar industriële sectoren die moeilijk of
niet kunnen elektrificeren.
Nieuwe windparken op zee wekken de groene
stroom op en kunnen qua capaciteit stapsgewijs uitgroeien van 1 GW in
2027 naar 4 GW tegen 2030, tot uiteindelijk meer dan 10 GW in 2040. Deze
windparken komen naast de al geplande windparken voor de groene
elektriciteitsvoorziening. Alle stroom van de extra windparken gaat naar
de productie van groene waterstof. Hiermee beoogt het consortium in
2040 1 miljoen ton groene waterstof per jaar te produceren. Dat scheelt
dan een uitstoot van zo’n 8 tot 10 megaton CO2 per jaar.
Opschalen van hele keten
Het consortium heeft de afgelopen maanden
gewerkt aan de eerste fase van de haalbaarheidsstudie gericht op de
periode tot 2030. De studie concludeert dat de geïntegreerde aanpak van
NortH2 tot een 20%-reductie van de maatschappelijke kosten kan leiden in
vergelijking met een kleinschaligere aanpak. Doordat het consortium de
hele keten grootschalig wil bouwen - van windparken op zee, productie,
opslag, distributie tot uiteindelijk het gebruik van de groene waterstof
- kan deze kostenverlaging worden bereikt. Op deze manier wordt groene
waterstof in de industrie een economisch interessante optie voor
verduurzaming. Bovendien zorgt het project volgens een studie van
Rijksuniversiteit Groningen voor 700 tot 1200 structurele banen in de
provincie Groningen en een veelvoud hiervan tijdens de bouwfase. De
tweede fase van de haalbaarheidsstudie gericht op de periode na 2030 is
inmiddels gestart.
Internationale ambities
"De toetreding van RWE en Equinor tot het
consortium van NortH2 sluit aan bij de internationale ambities van het
project. Europese samenwerking is noodzakelijk om uiteindelijk de
klimaatdoelen te halen en de energietransitie te versnellen. Daarnaast
zijn RWE en Equinor geen onbekenden in de Eemshaven en Noord-Nederland,
en kunnen we van elkaars kennis en kunde gebruikmaken om het grootste
groene waterstofproject van Europa verder te ontwikkelen", zegt Cas
König, CEO van Groningen Seaports.
Europese en nationale subsidie
Het consortium is onder meer afhankelijk
van vergunningen van overheden, het aanwijzen van plaatsen voor nieuwe
windparken in de Noordzee, de beschikbare locaties van de
waterstoffabriek(en), interesse van afnemers en de
investeringsbeslissingen van de betrokken partijen. De partners van
NortH2 verwachten in de initiële projectfase een beroep te kunnen doen
op Europese en nationale subsidies voor verduurzaming van de
energievoorziening.
Met dank aan Maritiemnederland