Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Bijdrage van 1 miljard voor doortrekken Noord/Zuidlijn en sluiten Ringlijn

Donderdag, 03 december 2020 09:14
Bijdrage van 1 miljard voor doortrekken Noord/Zuidlijn en sluiten Ringlijn
Een nationale alliantie van zeven partijen wil ruim 1 miljard euro bijdragen om de Noord/Zuidlijn door te trekken naar Schiphol en Hoofddorp en de Ringlijn te sluiten. De Vervoerregio, gemeente Amsterdam, gemeente Haarlemmermeer, provincie Noord-Holland, KLM, NS en Schiphol hopen met de bijdrage de kans op indiening van het metropakket via het Nationale Groeifonds te vergroten. De twee nieuwe metrolijnen moeten zorgen voor meer treinen, meer woningen en meer werkgelegenheid.




Het bod is vastgelegd in een bestuurlijk rapport ‘Een beter bereikbaar Nederland’ dat overhandigd wordt aan de raden en het kabinet. “Wij willen de boodschap afgeven dat we in de startblokken staan en bereid zijn flink bij te dragen om de kans op realisatie van de twee metrolijnen te maximaliseren. Sterker nog, wat ons betreft gaan we er volgend jaar al mee aan de slag”, aldus Sharon Dijksma, voorzitter van de Vervoerregio en nationale alliantie.

Substantiële bijdrage
De totale aanlegkosten van het metropakket liggen tussen de 4 en 5 miljard euro. De zeven partijen zijn bereid om een ‘substantiële’ eigen bijdrage van minstens 1,025 miljard euro te doen. De miljoenen zijn afkomstig uit algemene middelen, grondopbrengsten en exploitatieopbrengsten. De Vervoerregio draagt 525 miljoen euro bij, de gemeente Amsterdam 300 miljoen en NS 60 miljoen. Het resterende bedrag van 140 miljoen euro is afkomstig uit grondopbrengsten van de gemeente Amsterdam, Haarlemmermeer, Schiphol en provincie Noord-Holland.

Dijksma: “Ik ben trots op de unieke bestuurlijke kracht en wil die uit deze alliantie komt. Het zegt wat over het belang van dit pakket voor Nederland dat deze zeven partijen in de turbulente tijd waarin we nu zitten zo’n financieel gebaar willen maken. Kortom, vandaag doen we een aanbod dat moeilijk is af te slaan.” De komende periode wordt bekeken of de bijdrage van de alliantie kan worden verhoogd. De rest van de kosten zou gefinancierd moeten worden uit het Nationaal Groeifonds. Hierin is 20 miljard euro beschikbaar voor projecten die het verdienvermogen versterken, innovatie bevorderen en het vestigingsklimaat in Nederland aantrekkelijker maken.

Knelpunten oplossen
Het metropakket sluit volgens de alliantie aan op dit doel. De twee nieuwe metrolijnen brengen met name voordelen met zich mee op het gebied van internationale, nationale en regionale bereikbaarheid, woningbouw en het verdienvermogen. Behalve het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp willen de partijen de Ringlijn sluiten met een directe verbinding tussen Isolatorweg/station Sloterdijk en Amsterdam Centraal. Met realisatie van de projecten zouden capaciteitsknelpunten op het spoor rondom Schiphol kunnen worden opgelost. Omdat meer reizigers de metro zullen pakken, komen naar verwachting tot acht treinpaden per uur vrij in de Schipholtunnel. Daardoor zouden meer en snellere treinen kunnen rijden van Schiphol naar Utrecht, Arnhem, Limburg, Leiden en Den Haag. Dit biedt ook ruimte voor een nieuwe intercityverbinding tussen Schiphol, Zaandam en Alkmaar. Verder kunnen meer nationale en internationale treinen rijden op de HSL tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam, Breda, Düsseldorf, Berlijn, Brussel, Londen en Parijs.

Woningbouw
Daarnaast maakt het metropakket het volgens de alliantie mogelijk om ruim 92.000 nieuwe woningen te bouwen en duurzaam te ontsluiten. “Ook verbindt het nieuwe metronet de belangrijkste economische centra van de Metropool Regio Amsterdam, waardoor er ruimte is voor 122.700 extra arbeidsplaatsen. Grote voorzieningen zoals ziekenhuizen en universiteiten worden beter bereikbaar. De bouw van nieuwe kantoren en betere bereikbaarheid van voorzieningen dragen bij aan een aantrekkelijker vestigingsklimaat.”

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen