Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Avantium krijgt financiering voor de productie van bio-asfalt

Woensdag, 03 juni 2020 02:50
Avantium krijgt financiering voor de productie van bio-asfalt
Het duurzame chemiebedrijf Avantium heeft een financiering van een half miljoen euro ontvangen voor de productie van lignine dat gebruikt wordt in bio-based asfalt. Samen met industriële en academische partners zet het bedrijf zich in voor de verduurzaming van asfalt. Door het fossiele bitumen te vervangen door lignine wordt de CO2-uitstoot in de wegenbouw veel lager.





Lignine is het hoofdbestanddeel van houtachtige biomassa en daarmee, na cellulose, het meest voorkomende organische materiaal op aarde. “Door de hoge dichtheid is lignine vooral geschikt voor energieopwerking, maar wij verkennen sinds een aantal jaar meer hoogwaardige toepassingen”, vertelt Caroline van Reedt Dortland, woordvoerder van Avantium. “Doordat lignine een heel goed bindmiddel is, kan het uitstekend gebruikt worden als grondstof voor asfalt.”

Bitumen vervangen
Wageningen Food & Biobased Research, onderdeel van de Universiteit van Wageningen en partner in het consortium, doet al acht jaar onderzoek naar het gebruik van lignine in asfalt, in plaats van bitumen. “Het aanbod van bitumen uit aardolie staat wereldwijd onder druk en de kwaliteit fluctueert sterk”, zegt lignine-expert Richard Gosselink in een persbericht van de universiteit. “Doordat de natuurlijke lijmstof lignine structuur en houvast geeft is het een uitstekend alternatief. Door de helft van bitumen te vervangen door lignine, gaat de CO2-uitstoot met 20% omlaag, doordat het broeikasgas voor lange tijd in de weg wordt opgeslagen. Daarnaast kan lignine op lagere temperatuur geproduceerd worden dan bitumen, waardoor er minder energieverbruik is.”

Raffinaderij in Delfzijl
Een bijkomend voordeel is dat lignine in grote hoeveelheden geproduceerd kan worden. Dit doet Avantium al in de DAWN-proefraffinaderij in Delfzijl. “Hier verwerken we hout dat we aangeleverd krijgen van Staatsbosbeheer, zegt Van Reedt Dortland. “Onze technologie was in eerste instantie voor houtsnippers bedoeld, maar we kunnen ook resten van bijvoorbeeld stro, gras of graan verwerken tot lignine. Met een toepassing als asfalt geven we restproducten weer een hoogwaardige bestemming.”

Toepassing in de praktijk
Dit jaar worden er in het kader van het CHAPLIN XL-project vier testwegen in Nederland verhard met lignineasfalt, zoals op het haventerrein in Groningen. In Zeeland ligt als sinds 2015 op verschillende plekken lignineasfalt en in 2017 werd de campus van Wageningen University de trotse bezitter van het eerste ‘ligninefietspad’ ter wereld. Op deze plekken lijkt lignine vooralsnog gelijkwaardig te presteren aan bitumen.

Bron: Duurzaambedrijfsleven

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen