Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Aanleg tramverbinding Maastricht-Hasselt in gunningsfase aanbeland

Donderdag, 03 september 2020 11:10
Aanleg tramverbinding Maastricht-Hasselt in gunningsfase aanbeland
Binnen nu en twee jaar kan worden gestart met de aanleg van de langverwachte tramlijn tussen Maastricht en het Belgische Hasselt. De aanbesteding van zowel infrastructuur en materieel is inmiddels in de gunningsfase aanbeland, meldt vervoerder De Lijn namens de samenwerkende partijen.






De geselecteerde kandidaten voor infra en materieel kregen deze week de Biedingsleidraad inclusief de onderliggende stukken toegestuurd. De gunningsfase is een belangrijke fase in de aanbestedingsprocedure en bedoeld om tot de economisch meest voordelige inschrijving te komen. Prijs én kwaliteit spelen hierbij een belangrijke rol. Voor deze gunningsfase worden de consortia uitgenodigd die eerder via een procedure zijn geselecteerd.

Drie jaar bouwen
Tijdens deze gunningsfase zal ook het definitieve tracé door het centrum van Hasselt – waarnaar nog onderzoek loopt – worden ingebracht. De gunningsfase heeft volgens De Lijn een looptijd van ongeveer 18 tot 20 maanden. Een eerste offerte wordt verwacht rond de jaarwisseling. In 2021 zullen onderhandelingen plaatsvinden. Vervolgens kan bekend worden gemaakt welke consortia de traminfrastructuur en het trammaterieel mogen bouwen. De doorlooptijden van de bouw zijn nog onderwerp van gesprek met de consortia, maar verwacht wordt dat de bouwfase ongeveer drie jaar zal duren.

Bezwaren
De tramverbinding tussen Maastricht en Hasselt is al decennialang onderwerp van discussie. In de oorspronkelijke plannen zou de tram doorrijden tot het station van Maastricht, maar een van de bruggen over de Maas bleek niet sterk genoeg om een tram te dragen. De alternatieve route die vanuit Maastricht werd voorgesteld stuitte op bezwaar van de Belgische deelnemers. Nadat er een akkoord werd bereikt tekende bewoners en ondernemers in Maastricht bezwaar aan tegen het traject. Na het verwerpen van deze bezwaren door de Raad van State vorig jaar, kon worden gestart met de aanbesteding. Destijds werd 2024 genoemd als de datum dat de tram daadwerkelijk kan gaan rijden.

Met dank aan SpoorPro
What do you want to do ?
New mail

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen