Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

30 miljoen voor onderzoek naar veiligheid en haalbaarheid hyperloop

Donderdag, 14 januari 2021 01:06
30 miljoen voor onderzoek naar veiligheid en haalbaarheid hyperloop

Twee ministeries en de Provincie Groningen stoppen samen met een groot aantal bedrijven geld in een onderzoek naar de hyperloop. Dit futuristische vervoersmiddel moet veilig, betrouwbaar, duurzaam en eeconomisch haalbaar zijn. De komende drie jaar moet het onderzoek uitwijzen of het aan alle eisen kan voldoen. Is dat het geval, dan opent dat deuren naar een echte hyperloop.




De overheden steken samen 7,5 miljoen euro in het project. Groningen investeert omdat het hyperloop-testcentrum in deze provincie komt. Veel van het onderzoek zal rond dat centrum plaatsvinden en zorgt dus voor bedrijvigheid. Het bedrijf Hardt, dat voortkomt uit het studententeam van de TU Delft, zal een belangrijke rol spelen in het onderzoek: zij testen de technologie en helpen om de haalbaarheid en veiligheid van het systeem te onderzoeken. Voor wie het even is vergeten: de hyperloop is een nieuw idee voor snel transport. Een magneetzweeftrein in een vacuumbuis, maar dan met individuele wagonnetjes in plaats van lange treinen. Dankzij het vacuum kunnen deze 'pods' heel snel bewegen, zonder dat het veel energie kost. Nederland zet fanatiek in op deze technologie, vooral dankzij het werk van Hardt.

Veiligheidseisen
In drie jaar tijd moet elk aspect van de hyperloop doorgemeten worden. Zo moeten er Europa-brede veiligheidseisen komen - daarvoor werkt Hardt samen met allerlei andere hyperloopbedrijven, van Canada tot Polen. “Uiteindelijk wil je mensen vervoeren en dan moet het met de veiligheid goed zitten”, vertelt Juliette de la Rie, woordvoerder bij Hardt, aan de telefoon. Een deel van de veiligheidseisen zal overeenkomen met die van treinen, maar er zijn ook unieke aspecten. “Wat zijn de beste plekken voor een nooduitgang, bijvoorbeeld? Wij denken dat de hyperloop in principe veilig is, maar dat moet je wel bewijzen door het te testen.” Een defect aan de vacuumbuis, volgens sommigen een kwetsbare plek, is volgens De la Rie geen grote zorg. “Zelfs als er een lek is, zal de hyperloop-wagen automatisch afremmen omdat hij plotseling luchtweerstand krijgt. En in een vacuumbuis kan geen brand ontstaan, dat is ook nog een voordeel.”

Hoe betrouwbaar is de hyperloop?
Ook betrouwbaarheid, een ander belangrijk aspect, wordt de komende jaren onderzocht. Ook hier is De la Rie optimistisch over: “Er zijn geen bewegende delen die met elkaar in contact komen, zoals je bij een treinwissel bijvoorbeeld ziet. Dat maakt de hyperloop betrouwbaarder, maar ook hier geldt: dat moeten we wel in de praktijk testen.” Na drie jaar testen moet er een conclusie op tafel liggen: is een hyperloop een haalbaar idee of niet. Daarna is het tijd voor volgende stappen. Die kunnen twee kanten op, denkt De la Rie. “In Groningen zullen we vooral de mogelijkheid van een hyperloop voor vracht onderzoeken. Als het rapport laat zien dat dat kan werken, is implementatie de volgende stap. En we kunnen meer onderzoek gaan doen naar het vervoer van personen, als volgende stap voor de hyperloop.”

Over drie jaar ligt er dus nog geen hyperloop door Nederland. Maar we weten dan als het goed is wel definitief of het idee realistisch genoeg is om uit te proberen.

Met dank aan Change.inc

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen