Na 55 jaar wil NASA in 2027 weer mensen op de maan zetten. Het Amerikaanse ruimtebedrijf Lunar Outpost hoopt voor die missie een maanrover te mogen leveren.
Het Artemisprogramma van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA moet halverwege 2027 culmineren in de terugkeer van astronauten op de maan. Dit keer niet als einddoel, maar als voorbereiding op een bemande missie naar Mars.
Fabrikanten staan in de rij om voor de maanexpeditie een betrouwbare maanwagen te leveren. Een daarvan is het Amerikaanse ruimtebedrijf Lunar Outpost, dat zijn prototype Eagle, een maanrover waar mensen in kunnen, tentoonstelde op het jaarlijkse ruimtesymposium in Colorado.
De zelfrijdende Eagle is uitgerust met geavanceerde communicatie- en navigatiesystemen. De maanrover is bestand tegen de temperaturen van circa -180 graden Celsius die het karretje gedurende de twee weken durende maannachten zal moeten doorstaan.
Metalen banden
Met maanrovers moeten astronauten vanaf hun landingsplek aanzienlijke afstanden kunnen afleggen op het oneffen maanterrein. Autofabrikant General Motors is daarom gevraagd het onderstel en de wielophanging te bouwen. Daarbovenop ontwikkelt bandenbedrijf Goodyear metalen banden die zelfs op de ruwe maanbodem niet lek kunnen. Beide bedrijven hielpen overigens ook al om rovers te fabriceren die werden gebruikt in de eerdere Apollomissies.
Robotarm
Verder rust het ruimtetechnologiebedrijf MDA de rover uit met een robotarm die kan laden en lossen en wetenschappelijke taken kan uitvoeren. Ook kan NASA de rover na het Artemisprogramma blijven gebruiken voor wetenschappelijk onderzoek.
Om te zorgen dat de maanrover aan alle eisen van NASA voldoet, verricht Lunar Outpost nu nog de laatste aanpassingen aan de Eagle. Later dit jaar hakt de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie de knoop door over welke maanrover meegaat met de Artemisexpeditie.
Met dank aan De Ingenieur